Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26435
Title: | Evaluación del desarrollo integral en niños de 4 a 6 años de edad durante el período 2020 |
Authors: | Moncayo Ortiz, Gioconda Soraya Santi Mero, Andrea Lorena. |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Santi Mero, A. L. Moncayo Ortiz, G. S. (2020) Evaluación del desarrollo integral en niños de 4 a 6 años de edad durante el período 2020 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26435 |
Abstract: | Abstract:The evaluation of the integral development in children from 4 to 6 years old is characterized by allowing to know the adequate evolution in the child population and to be able to detect anomalies that threaten and affect their development in motor, cognitive and affective areas. On the other hand, integral development represents a relevant factor since it can present itself to a greater or lesser degree of involvement. In this research, the presence of motor, language, cognitive and affective difficulties was determined through a deductive, analytical, synthetic, hermeneutical study in which information was collected that supported prevention studies. The use of bibliographic and reading techniques allowed to conclude and understand various aspects that affect the evolution of the child population. The analysis of the EDIN Evaluation Scale allowed to know and detect anomalies that contribute to physical, mental, and social lag in children, providing early prevention tools. Additionally, each level evaluated and established with scales to detect what difficulty each child may have. Finally, the early identification of developmental problems will promote an adequate and healthy life. |
Description: | Resumen: La evaluación del desarrollo integral en niños de 4 a 6 años se caracteriza por permitir conocer la evolución adecuada en la población infantil y poder detectar anomalías que amenacen y afecten con su desarrollo en áreas motrices, cognitivas y afectivas. Por otro lado, el desarrollo integral representa un factor relevante pues puede presentarse en mayor o menor nivel de afectación. En esta investigación se determinó la presencia de dificultades motrices, de lenguaje, cognitivas y afectivas, mediante un estudio deductivo, analítico, sintético, hermenéutico en el que se recopilo información que sustentó estudios de prevención. El uso de técnicas bibliográficas y lectura, permitió concluir y comprender varios aspectos que inciden en la evolución de la población infantil. El análisis de la Escala de Evaluación EDIN, permitió conocer y detectar a tiempo anomalías que contribuyen al rezago físico, mental, social en los niños, proporcionando herramientas de prevención temprana. Adicionalmente cada nivel evaluado y establecido con baremos para detectar que dificultad puede presentar cada niño. Por último, la identificación a tiempo de problemas en el desarrollo favorecerá a una vida adecuada y saludable. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=123964.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.