Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26745
Title: Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program
Authors: Morocho Cuenca, Elsa Liria
Rodríguez Peña, Tibisay Ubaldina.
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2020
Citation: Rodríguez Peña, T. U. Morocho Cuenca, E. L. (2020) Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26745
Abstract: Abstract:The present work, Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program is aimed at describing and reflecting on the practice experiences during the stage as pre-service teacher. The practice program as pre-service teacher was conducted in different private educational institutions in Quito, Ecuador. The participants were 15 groups of EFL students from basic education, 15 groups of EFL students from high school levels, and their English teachers. The method used was qualitative with descriptive, narrative, and reflexive approaches. The data collected was made through three different techniques: class observation files, assistant teacher class resume and main teacher class resume. The data collected was described considering four important pedagogical factors: planning, linguistic aspects, learning management, and methodology. The information related to each pedagogical factor was described, analyzed, and there were presented reflections in relation to what was observed and experienced. The results indicate that not all the teachers used a lesson plan, they used the mother tongue inside the EFL classroom, and they mixed various methods, techniques, strategies, and didactic materials in order to enhance students in class contents.
Description: Resumen: El presente trabajo de sistematización de las practicas pedagógicas en el programa de entrenamiento de EFL tiene como objetivo describir y reflexionar sobre las experiencias de práctica durante la etapa como docente en formación. El programa fue realizado en diferentes instituciones privadas de Quito, Ecuador. Los participantes fueron quince grupos de estudiantes de EFL de educación básica, quince grupos de estudiantes de EFL de colegio y sus profesores de Inglés. El método utilizado fue cualitativo, con un enfoque descriptivo, narrativo y reflexivo. La recolección de datos fue atreves de tres técnicas: observación de clases, resumen de clases como profesor asistente y como profesor principal. Los datos recolectados fueron descritos tomando en cuenta cuatro factores pedagógicos: planificación, aspectos lingüísticos, manejo del aprendizaje y metodología. La información relacionada a cada factor pedagógico fue descrita, analizada y reflexionada considerando lo observado y experimentado. Los resultados indican que no todos los profesores utilizan plan de clases, ellos utilizan el idioma materno dentro del aula de clases y emplean una mezcla de varios métodos, técnicas, estrategias y materiales didácticos para mejorar los contenidos del aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=124286.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.