Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26970
Title: La imagen de la mujer dentro de la política en América Latina. Análisis de los medios de comunicación
Authors: Altamirano Benítez, Verónica Paulina
Valarezo Conza, Nicole Lilibeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2020
Citation: Valarezo Conza, N. L. Altamirano Benítez, V. P. (2020) La imagen de la mujer dentro de la política en América Latina. Análisis de los medios de comunicación [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26970
Abstract: Abstract: Research on the image of women in politics in Latin America. Analysis in the media aims to determine the figure promoted by the communication network of leading women in Latin America. Whereby, the news from the political and international section in the most representative digital newspapers of Latin American countries was analyzed during a composite year, using quantitative and qualitative methodology, based on the codification of stereotypes with greater frequency, classification of headlines, photography, description, in addition, comparisons within the structure of the body of the news and the number of times the names of the leaders of each country are repeated. Also, was identified the role of 21 journalists and experts to know their perception and vision from different angles through in-depth interviews. The research determined that, in the discourse of women leaders, men have a greater role at 57%, while only 14% of 246 news items analyzed are solely about women, as well as all the countries analyzed using at least one stereotype, whether in content or image of the news.
Description: Resumen: La investigación sobre la imagen de la mujer en la política dentro de América latina. Análisis en medios de comunicación, tiene como objetivo determinar la imagen que promueven los medios de comunicación de las mujeres líderes en América Latina, en el ámbito político. Para lo cual, se analizó durante un año compuesto las noticias de sección política e internacional en los diarios digitales más representativos de los países de Latinoamérica, empleando metodología cuantitativa y cualitativa, a través de codificación de estereotipos con mayor frecuencia, clasificación de titulares, fotografía, descripción, comparaciones en el cuerpo de las noticias y número de veces que se repite los nombres de las lideresas de cada país. También, se identificó el papel de 21 periodistas y expertas, para conocer su percepción y visión desde diferentes aristas por medio de entrevistas profundas. La investigación determinó que, en el discurso de las lideresas, los hombres tienen mayor protagonismo al 57%, mientras solo el 14% de 246 noticias analizadas son únicamente de mujer, así como todos los países analizados emplean al menos un estereotipo, ya sea en el contenido o la imagen de la noticia.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=124612.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Relaciones Públicas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.