Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/27287
Title: | Percepción del riesgo en conductores no experimentados en carreteras rurales de dos carriles, mediante la utilización de fotografías |
Authors: | García Ramírez, Yasmany Damián Rodríguez Delgado, Byron Javier |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Rodríguez Delgado, B. J. García Ramírez, Y. D. (2021) Percepción del riesgo en conductores no experimentados en carreteras rurales de dos carriles, mediante la utilización de fotografías [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/27287 |
Abstract: | Abstract: There is a relationship between the high rate of traffic accidents due to poor perception of danger in drivers on mountain roads. Given such importance, this research analyzes this perception in inexperienced drivers using photographs. These photographs were classified and valued according to the iRAP methodology. This method that categorizes the objective risk of a scenario by number of stars. The real danger was obtained through a digital survey to a sample of 65 inexperienced drivers with a Type B driver's license. An assessment of the risk perceived by this group of drivers was carried out and the aspects to define the risk in each one were determined of the photographs. From the results obtained, it was determined that inexperienced drivers do not have a correct perception of risk and most drivers only associate risk with road markings. Unfortunately, another group of participants underestimated the risk; which represents road safety problems. |
Description: | Resumen: Existe una relación entre el alto índice de accidentes de tránsito a causa de la mala percepción del peligro en conductores en carreteras de montaña. Ante tal importancia la presente investigación analiza esa percepción en conductores no experimentados utilizando fotografías. Estas fotografías se clasificaron y valoraron de acuerdo a la metodología iRAP. Este método que categoriza el riesgo objetivo de un escenario mediante número de estrellas. El peligro real se obtuvo a través de una encuesta digital a una muestra de 65 conductores no experimentados con licencia de conducir Tipo B. Se realizó la valoración del riesgo percibido por este grupo de conductores y se determinó los aspectos para definir el riesgo en cada una de las fotografías. De los resultados obtenidos, se pudo determinar que los conductores no experimentados no tienen una correcta percepción del riesgo y la mayoría de conductores solo asocia el riesgo con la señalización de la vía. Desafortunadamente, otro grupo de participantes subestiman el riesgo; lo que representa problemas de seguridad vial. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=125074.TITN. |
Appears in Collections: | Magister en Ingenieria Civil mención Carreteras y Montañas |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.