Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/27823
Title: | Herramientas pedagógicas andinas para la transmisión de horizontes sonoros precolombinos en orquestas; caso El Ensamble del Viento, UDLA |
Authors: | Maldonado Vivanco, Juan Carlos Ayala Quinatoa, Andrés Alejandro |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Ayala Quinatoa, A. A. Maldonado Vivanco, J. C. (2021) Herramientas pedagógicas andinas para la transmisión de horizontes sonoros precolombinos en orquestas; caso El Ensamble del Viento, UDLA [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/27823 |
Abstract: | Abstract: The search for the revaluation of culture and society has facilitated the use and positioning of traditional Andean musical instruments, creating several orchestras at the regional level with great success and impact on community self-esteem. Given the limited or non-existent contact of pre-Columbian sound technology with students, the Sonidos Resonantes project of the Quinatoa Center brings processes, pre-Columbian methodologies and sound instruments; with the main interest of providing these scientific compendia to musicians, researchers and the general public, as an identity and differentiating element for their artistic, technical, creative or commercial production. We analyze the Ensamble del Viento, UDLA, process by including pre-Hispanic sound horizons in their creations, thanks to the guidance of Maestro Alexis Zapata and the influence of the ancestral elements of the Sonidos Resonantes program; This cultural development has gestated an important process in the members of the Ensemble, achieving acclaimed performances on major international stages. In order to replicate these experiences, the construction of a methodological guide for Andean youth orchestras is proposed, which promotes and facilitates the transmission of ancient sound technologies. |
Description: | Resumen: La búsqueda de la revalorización de la cultura y sociedad ha facilitado el aprovechamiento y posicionamiento de los instrumentos musicales tradicionales, creando varias orquestas a nivel regional con gran éxito e impacto en la autoestima comunitaria. Ante el limitado o inexistente contacto de la tecnología sonora precolombina con los estudiantes, el proyecto Sonidos Re Sonantes del Centro Quinatoa trae procesos, metodologías precolombinas e instrumentos sonoros; con el principal interés de dotar de estos compendios científicos a músicos, investigadores y público en general, como un elemento identitario y diferenciador para su producción artística, técnica, creativa o comercial. Analizamos el proceso Ensamble del Viento, UDLA, al incluir horizontes sonoros prehispánicos en sus creaciones, gracias a la guía del Maestro Alexis Zapata y la influencia de los elementos ancestrales del programa Sonidos Re Sonantes ; este desarrollo cultural ha gestado un proceso importante en los miembros del Ensamble, logrando aclamadas participaciones en grades escenarios internacionales. Con el fin de replicar estas experiencias se plantea la construcción de una guía metodológica para orquestas juveniles andinas que promueva y facilite la transmisión de tecnologías sonoras milenarias. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=125897.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Comunicación Social |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.