Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/28192
Title: Satisfacción académica e indicadores de salud mental en estudiantes universitarios.
Authors: Guevara Mora, Sandra Rocío
Mendoza Abad, Liliana Elizabeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2021
Citation: Mendoza Abad, L. E. Guevara Mora, S. R. (2021) Satisfacción académica e indicadores de salud mental en estudiantes universitarios. [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/28192
Abstract: Abstract:The present work was developed with the objective of analyzing the relationship between academic satisfaction and mental health indicators in university students from the main universities of Loja-Ecuador during the academic period October 2019-February 2020. The study method was non-experimental, cross-sectional, descriptive and correlational. The sample consisted of 300 university students, with an average age of 20.16.The instruments used were:Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II), Depression and Anxiety Scale (PHQ-4), Perceived Stress Scale (PSS-14), Academic Satisfaction Scale (ESA). The results determined that the level of academic satisfaction in university studentswas high with a mean of 40.82. The relationships between academic satisfaction and mental health indicators were negative, moderate and statistically significant correlations; academic satisfaction with perceived stress was found (r = -0.417; p <0.000); with anxietyand depression (r = -0.368; p <0.000) and with psychological inflexibility (r = -0.316; p <0.000).In conclusion, the relationship between academic satisfaction with the mental health indicators of the study shows moderate and statistically significant negative relationships; for this reason, they may present less symptoms with mental healthindicators.
Description: Resumen:El presente trabajo se desarrolló con el objetivo de analizar la relación entre la satisfacción académica e indicadores de salud mental en estudiantes universitarios de las principales universidades de Loja-Ecuador durante el periodo académico octubre 2019-febrero 2020. El método de estudio fue no experimental, transversal, descriptivo y correlacional. La muestra estuvo conformada por300 estudiantes universitarios, con edad promedio de 20,16. Los instrumentos utilizados fueron: Cuestionario de aceptación y acción (AAQ-II),Escala de depresión y ansiedad (PHQ-4), Escala de Estrés percibido (PSS-14), Escala de satisfacción académica (ESA). Los resultados determinaron que el nivel de satisfacción académica en estudiantes universitarios fue alto con una media de 40,82.Las relaciones entre satisfacción académica e indicadores de salud mental fueron correlaciones negativas, moderadas y estadísticamente significativas; satisfacción académica con estrés percibido se encontró (r=-0,417; p<0,000); con ansiedad y depresión (r=-0,368; p<0,000) y con inflexibilidad psicológica(r=-0,316; p<0,000).En conclusión, la relación entre satisfacción académica con los indicadores de la salud mental del estudio manifiesta relaciones negativas moderadas y estadísticamente significativas; por tal razón pueden presentar menor sintomatología con los indicadores de salud mental.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=126558.TITN.
Appears in Collections:Magíster en Psicología Clínica con mención Psicología de la Salud



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.