Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/28235
Title: | Compromiso académico e indicadores de salud mental en estudiantes universitarios |
Authors: | Quinde, Dolores Lucía Saltos Atiencia, Dayana Paola |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Saltos Atiencia, D. P. Quinde, D. L. (2021) Compromiso académico e indicadores de salud mental en estudiantes universitarios [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/28235 |
Abstract: | Abstract:The objective of this study was to analyze the relationship between academic engagement and mental health indicators in university students. The research design used was non-experimental, with a cross-sectional quantitative approach and a descriptive-correlational scope.The sample were300 university students from the city of Loja, selected through a non-probabilistic, intentional and accidental sampling. The instruments used were the academic engagement scale (UWES-S-9), the acceptance and action questionnaire (AAQ-II), the depression and anxiety scale (PHQ -4), and the perceived stress scale (PSS -10). Among the main results, a high level of academic engagement was found in university students; half of the participants presented medium and high psychological inflexibility, and 75% had medium and low stress. In addition, normal (25.33%) and mild (39%) symptoms of depression and anxiety were found in the majority. Finally, academic commitment obtained a low and negative correlation with psychological inflexibility (rS = -0.35; p = 0.01) as well as depression and anxiety (rS = -0.37; p = 0.01), and a moderate and negative correlation with self-perceived stress (rS = -0.45; p = 0.01) |
Description: | Resumen:El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre el compromiso académico e indicadores de salud mental en estudiantes universitarios. El diseño de investigación utilizado fue no experimental, con un enfoque cuantitativo de corte transversal y un alcance descriptivo correlacional. La muestra se conformó por 300 estudiantes universitarios de la ciudad de Loja, seleccionados a través de un muestreo no probabilístico, intencional y accidental.Los instrumentos utilizados fueron la escala de engagement académico(UWES-S-9), el cuestionario de aceptación y acción(AAQ-II),la escala de depresión y ansiedad(PHQ 4),y la escala de estrés percibido (PSS-10).Los resultados identificaron un nivel alto de compromiso académico; el 50%presentóinflexibilidad psicológica media y alta,el 75% estrés medio y bajo;además, se obtuvo síntomas normales (25,33%) y leves (39%) de depresión y ansiedad. Por último,el compromiso académico obtuvo una correlación baja y negativa con inflexibilidad psicológica (rS = -0,35; p = 0,01) así como depresión y ansiedad (rS = -0,37; p = 0,01), y una correlación moderada y negativa con estrés autopercibido (rS = -0,45; p = 0,01). |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=126625.TITN. |
Appears in Collections: | Magíster en Psicología Clínica con mención Psicología de la Salud |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.