Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/28905
Title: | Neuromitos y su influencia en la enseñanza-aprendizaje de la matemática |
Authors: | Castillo Malla, Darwin Patricio Rivas Solórzano, Juan Antonio |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Rivas Solórzano, J. A. Castillo Malla, D. P. (2021) Neuromitos y su influencia en la enseñanza-aprendizaje de la matemática [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/28905 |
Abstract: | Abstract: Neuromyths are linked to beliefs that relate the functioning of the brain and education, based mainly on unsubstantiated scientific analysis and misinterpretations of certain findings. These premises have become embedded in the knowledge of educational communities and create concern for believing that they are true. The present research aims to determine their adherence in students and teachers of the city of Loja-Ecuador, for this a sample of 119 people is taken to whom a version adapted to mathematics was applied, of the questionnaire by Dekker et al. (2012). For these 12 neuromyths, their attachment is determined using the Likert scale. The results show that students and teachers show large-scale attachment to these neuromyths. Using the t-student test for a sample, it is determined that 4 of them are the most related to them. Its lack of support is concluded with the scientific literary analysis and some measures are proposed to reduce its presence in the educational field and to improve the teaching-learning process of mathematics. |
Description: | Resumen: Los Neuromitos se vinculan a creencias que relacionan el funcionamiento del cerebro y la educación, basados principalmente en análisis científicos sin fundamento y en mal interpretaciones de ciertos hallazgos. Estas premisas se han incrustado en los conocimientos de las comunidades educativas y crean preocupación por creer que son ciertas. La presente investigación tiene como objetivo determinar su adhesión en estudiantes y docentes de la ciudad de Loja-Ecuador, para ello se toma una muestra de 119 personas a las cuales se aplicó, una versión adaptada a la matemática, del cuestionario de Dekker et al. (2012). Para estos 12 Neuromitos, se determina su apego mediante la escala de Likert. Los resultados muestran que estudiantes y docentes presentan apego en gran escala a estos Neuromitos. Utilizando la prueba t-student para una muestra se determina que 4 de ellos son con los que más se relacionan. Se concluye con el análisis literario científico su falta de sustentación y se propone algunas medidas para reducir su presencia en el ámbito educativo y que mejore al proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=127306.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemáticas |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.