Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29271
Title: | Perceptions towards the use of the mother tongue in the english classroom |
Authors: | González Torres, Paúl Fernando Guamán Gordillo, Susana Isabel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Guamán Gordillo, S. I. González Torres, P. F. (2021) Perceptions towards the use of the mother tongue in the english classroom [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29271 |
Abstract: | Abstract: The mother tongue is considered an integral part of the learning-teaching process. This situation generates many perceptions on the part of the EFL teachers and students, either in favor or against the use of Spanish. The aim of the present study is to explore the perceptions of the use of the mother tongue in the classroom by finding out the situations in which students from basic/beginner levels prefer the use of the mother tongue. This research was conducted in the city of Loja, in a public high school, using qualitative and quantitative approaches to obtain the most reliable results; the participants were 18 students from 10th and 1st year of high school, and two EFL teachers. A survey was employed on both groups, teachers, and students. According to the findings, both teachers and students had similar perceptions on the use of the mother tongue. They considered necessary the use of their mother tongue in English classes. The students preference to use Spanish was higher than the teachers . This discrepancy might be caused by their basic proficient level of English. |
Description: | Resumen: La lengua materna es parte integral del proceso de enseñanza-aprendizaje, esto genera muchas percepciones por parte de los profesores y estudiantes del inglés como lengua extranjera, dichas percepciones pueden ser a favor o en contra del uso del español. El objetivo del presente estudio es explorar las percepciones del uso de la lengua materna, descubriendo las situaciones en las que los estudiantes de nivel básico prefieren el uso del español. Cabe mencionar que esta investigación se realizó en la ciudad de Loja, en un colegio público, utilizando métodos cualitativos y cuantitativos para obtener los resultados más veraces; los participantes fueron 18 estudiantes de 10mo y 1er año de bachillerato y dos profesores de inglés. Para recolectar la información se aplicó una encuesta en ambos grupos. Los resultados de los profesores y alumnos tienen preferencias similares sobre el uso de la lengua materna. Ambas partes consideraron necesario el uso de su lengua materna en las clases de inglés. La preferencia de los estudiantes por el español fue mayor que la de los profesores. Esta discrepancia puede deberse a su nivel de inglés. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=127839.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.