Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29325
Title: | Automedicación pediátrica y uso racional de medicamentos dirigida a las madres del barrio Turunuma |
Authors: | Carrillo Mayanquer, María Irene Guamán Chuquimarca, María Magdalena |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Guamán Chuquimarca, M. M. Carrillo Mayanquer, M. I. (2021) Automedicación pediátrica y uso racional de medicamentos dirigida a las madres del barrio Turunuma [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29325 |
Abstract: | Abstract:The objective of this work was to evaluate the effectiveness of an educational intervention aimed at the mothers of children under 5 years of age on the knowledge about self-medication and the rational use of medications in the Turunuma neighborhood. A quasi-experimental study was conducted in a population of 65 mothers. To measure the level of knowledge in self-medication, a pre and post-training test was applied based on Rational Use of Medicines of OPS manual. Before the training, 74.4% of participants had a low level of knowledge and 25.6% had a medium level. Comparing the results obtained after the training, it was observed that the low level of knowledge rose 76.9%, reaching a medium level and 14% at a high level, with a p:> 0.05, which is a statistically significant value. It was concluded that the educational intervention had a positive contribution by increasing the knowledge of the intervened population, which allows reducing the complications of self-medication and guaranteeing a healthy development of the children. |
Description: | Resumen:El objetivo de este trabajo fue evaluar la efectividad de una intervención educativa dirigida a las madres de los niños menores de 5 años sobre el conocimiento acerca de la automedicación y el uso racional de medicamentos en el barrio Turunuma. Se realizó un estudio cuasi experimental en una población de 65 madres. Para medir el nivel de conocimientos en automedicación, se aplicó un test pre y post-capacitación basado en el manual de Uso racional de medicamentos de la OPS. Antes de la capacitación el 74,4 % de participantes tuvo un bajo nivel de conocimiento y 25,6 % nivel medio. Comparando los resultados obtenidos luego de la capacitación se observó que el nivel de conocimiento bajo se elevó 76,9 % llegaron a nivel medio y un 14 % a nivel alto, con una p: >0.05 que resulta un valor estadístico significativo. Se llegó a la conclusión que la intervención educativa tuvo un aporte positivo al incrementar el conocimiento de la población intervenida, lo que permite reducir las complicaciones de la automedicación y garantizar un desarrollo saludable de los niños. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=127993.TITN. |
Appears in Collections: | Especialista en Medicina Familiar y Comunitaria |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.