Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29659
Title: Análisis de percepción del riesgo de accidentes en conductores experimentados por rangos de edad
Authors: García Ramírez, Yasmany Damián
Pineda Valdivieso, Daniel Felipe
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Pineda Valdivieso, D. F. García Ramírez, Y. D. (2022) Análisis de percepción del riesgo de accidentes en conductores experimentados por rangos de edad [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29659
Abstract: Abstract: Risk perception plays an important role in road safety. This is directly influenced by the characteristics of the driver and his region, which consequently affect his performance at the wheel. Some authors affirm that age affects the perception of risk. InEcuador, the percentage of accidents that result in fatalities in experienced drivers is high, therefore the objective of this research is to determine the perception of risk in experienced drivers by age ranges through virtual surveys using the iRAP methodology. To determine it, a virtual survey was applied to the participants in which 11 scenarios from southern Ecuador and 2 from developed countries of different target risk were evaluated. Data from experienced drivers was obtained from 67participants. Experienced drivers perceive risk to a lesser degree than they should. The dangerous curve was identified as the greatest attribute to assessrisk; and the propertyentrieswere not properly identified.
Description: Resumen: Lapercepción del riesgo juega un papel importante dentro de la seguridad vial. Esta se ve directamente influenciada por las característicasdel conductor y su región, que consecuentemente afectan su desempeño al volante. Algunos autores afirman que laedad incide en la percepcióndel riesgo. En el Ecuador,el porcentaje de siniestros que devienen en fatalidades en conductores experimentadoses elevada, por ello el objetivo de la presente investigación es determinar la percepción del riesgo en conductores experimentados por rangos de edadmediante encuestas virtuales empleando la metodología iRAP. Para determinarla se aplicóuna encuesta virtual a los participantes en la que seevaluaron11 escenariosdel sur del Ecuador y 2 de países desarrollados de diferente riesgo objetivo. Los datos de conductores experimentados fueronobtenidos de 67participantes. Los conductores experimentados perciben el riesgo en menor grado de lo que deberían.Se identificó ala curva peligrosa como el mayor atributo para valorar el riesgo; y las entradas a propiedades no fueron debidamente identificadas.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128622.TITN.
Appears in Collections:Magister en Ingenieria Civil mención Carreteras y Montañas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.