Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29680
Title: Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Fiscomisional Santa Mariana de Jesús
Authors: Brizuela Camacho, Sor Natalia
Alomoto Paucar, Soledad
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Alomoto Paucar, S. Brizuela Camacho, S. N. (2022) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Fiscomisional Santa Mariana de Jesús [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29680
Abstract: Abstract: The current research work is the result of the investigation on the principles of social constructivism contribution in student learning, it aims to explain the contribution of each of the principles in the Institutional Pedagogical Proposal approach of UnidadEducativaSanta Mariana de Jesúsfrom Riobamba.This research type is qualitative, which starts from the analysis and verification of these principles. The method used is content analysis, based on the documentary review of articles that support it, data has been collected that is reflected in the matrix where the from of execution of each principle will be found.Reaching the conclusion that the fie principles of social constructivism are implicit within the institutional pedagogical proposal since the promote a reflective, participatory education which considers learning asa perpetual and significant process, where the teachers assume their roles as mediators allowing students discover, build, appropriate and create learning based on direct experiences that thorough cognitive and social processes connect theory with practice, developing critical awareness.
Description: Resumen: El presente trabajo es el resultado de la investigaciónsobre el aporte de losprincipios del Constructivismo Social en el aprendizaje de los estudiantes, pretende explicar el aporte de cada uno de los principios en el planteamiento de la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Fiscomisional Santa Mariana de Jesús de la ciudad de Riobamba.Estainvestigación es de tipo cualitativa que parte del análisisy verificaciónde estos principios. Elmétodo utilizado es el análisis de contenidos, basado en larevisión documental de artículos que lo sustentan, se hanrecolectado datosque se plasman en la matriz donde encontraremos la forma de ejecución de cada principio.Llegando a la conclusión que los cinco principios del constructivismo social están implícitos dentro de la propuesta pedagógica institucional ya que promuevenuna educación reflexiva, participativa que contempla el aprendizaje como un proceso permanente y significativo, donde el docente asumesu rol de mediador permitiendo a losestudiantes descubrir, construir, apropiarse y crear aprendizajes partiendo de experiencias directas quemediante procesos cognitivos, sociales conectan lateoría con la práctica, desarrollando conciencia crítica.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128650.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.