Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29698
Title: | Principios del constructivismo en la propuesta pedagógicainstitucional de la Escuela Básica Fiscal Mercedes MorenoIrigoyen |
Authors: | Pérez Bravo, Digna Dionisia Medina Barrera, Tania Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Medina Barrera, T. E. Pérez Bravo, D. D. (2022) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógicainstitucional de la Escuela Básica Fiscal Mercedes MorenoIrigoyen [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29698 |
Abstract: | Abstract:The present research work, titled Principles of Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the Fiscal Complete Basic Education School Mercedes Moreno Irigoyen", exhibits before the eyes of its readers as the beginning of this research, the profound investigation and argumentation of very related terms, such as: Pedagogical Proposal, Didactics, Pedagogy, Education, Learning, Curriculum, School, and Principles of Social Constructivism, delvinginto their own definition and existing relationship between themselves, through a thorough and comparative analysis. The methodology used is content and relational analysis, the research scenario is an educational institution, which provides the essentialresource such as the Institutional Pedagogical Proposal, a document that facilitates to continue with the research project, and to identify within it the pedagogical principles, with the purpose of verifying and visualize which teaching and learning modelis offered by that particular educational institution and its relationship with the principles that constructivism propose, as the model of current education, whit the general objective of explaining the important contribution of social constructivism to the learning process of each and every student. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación tituladocomo: Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Completa Fiscal Mercedes Moreno Irigoyen ,exhibe ante la mirada de muchos lectores como inicio de esta obra la investigación y argumentación de términos muy afines como lo son:laPropuesta Pedagógica, Didáctica,Pedagogía, Educación, Aprendizaje, Currículo, Escuela, y Principios del Constructivismo Social, ahondando en su definicióny relación existente entre ellos, a través de un minucioso análisis exhaustivo y comparativo. Lametodologíautilizada esde análisis de contenido y relacional,el escenario de investigación es una institución educativa, la cual brinda el recurso imprescindible como lo es la propuesta pedagógica institucional, documento que facilitacontinuar con el proyecto deinvestigación, e identificar dentro de ella los principios pedagógicos,con el propósito de comprobar y visualizar qué modelo de enseñanza-aprendizaje ofrece la institución educativa y surelación con losprincipios que propone el constructivismo, modelo pedagógicode la educación actual, con el objetivo general de explicar el aporte del constructivismo socialal aprendizajede cada uno de los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128716.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.