Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29752
Title: Influencia de las redes sociales en la autoestima de universitarios de la ciudad de Loja
Authors: Bustamante Granda, Byron Fernando
Celi Toledo, Andrea Belén
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Celi Toledo, A. B. Bustamante Granda, B. F. (2022) Influencia de las redes sociales en la autoestima de universitarios de la ciudad de Loja [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29752
Abstract: Abstract:The investment of greater time in social networks in recent years has been pointed out in the scientific literature as a cause for concern. Apparently the use of social networks among university students can produce positive effects and negative consequences. Thepresent study was carried out with the purpose of analyzing the impact of social networks on the self-esteem of university students in Loja city. A cross-sectional study with a quantitative approach was applied with the participation of 1139 university students. Two instruments were used: a sociodemographic survey and the Rosemberg Scale. The results show that excessive use of social networks is related to a lower level of self-esteem, while moderate use is associated with a higher level of self-esteem. The findings of this study show relevant information for the evaluation, understanding and possible approach of thebehavioral conditions that social networks use, generates in the well-being of young people. As a psychoeducational intervention strategy, a Mooc was developed that will allow knowing the benefits and consequences of social networks use, its relationship with self-esteem, and the appropriate strategies for a healthy use of social networks.
Description: Resumen: La inversión de mayor tiempo en las redes sociales entre los estudiantes universitarios puede producir efectos positivos y negativos en su salud mental. Esteestudio tiene por objetivo analizar el impacto de las redes sociales en la autoestima de universitarios y universitarias de la ciudad de Loja. Se realizó un estudio transversal de enfoque cuantitativo con la participación de 1139 estudiantes universitarios. Se utilizaron dos instrumentos: una encuesta sociodemográfica y la Escala de Rosemberg. Los resultados evidencian que el uso excesivo de redes sociales está relacionado con un menor nivel de autoestima, mientras que un uso moderado, está asociado a un mayor nivelde autoestima. Los hallazgos de este estudio muestran información relevante para la evaluación, comprensión y posible abordaje de las condiciones de comportamiento que el uso de las redes sociales genera en el bienestar de los jóvenes. Como estrategia de intervención psicoeducativa, se desarrolló un Mooc que permitirá conocer los beneficios y consecuencias sobre el uso de redes sociales, su relación con la autoestima, y las estrategias adecuadas para un uso saludable de redes sociales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128820.TITN.
Appears in Collections:Magíster en Psicología Clínica con mención Psicología de la Salud



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.