Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30220
Title: | Identificación de factores de Riesgos laborales Psicosociales en docentes de las Instituciones Educativas del Cantón Francisco de Orellana durante el año 2021 |
Authors: | Negrete Zambrano, José Fernando Chica Aveiga, Jenifer María |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Chica Aveiga, J. M. Negrete Zambrano, J. F. (2022) Identificación de factores de Riesgos laborales Psicosociales en docentes de las Instituciones Educativas del Cantón Francisco de Orellana durante el año 2021 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30220 |
Abstract: | Abstract: The present work its titled"Identification of occupational psychosocial risk factors in the Educational Institutions of the Francisco de Orellana Canton during the year 2021", it has as the goalto analyze the main psychosocial risk factors faced by teachers. The design of this research is cross-sectional, exploratory, descriptive and quantitative, the sample was obtained through an accidental and non-probabilisticaccessibility technique made by20 workers of Ecuadorian nationality and by 20 foreign workers, establishing a total of 40 workers, at who were applied a battery of instruments composed of 7 psychological tests was applied: Questionnaire (Ad Hoc), Maslach Chronic Occupational Stress Inventory (MBI-GS), Copenhagen Psychosocial Questionnaire (CoPsoQ-III), Psychological capital questionnaire (PCQ), Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS 21), Loneliness Scale (UCLA), Resilience Scale 14 items (RS-14),in order to determine the levels of risk to which the teachers were exposed.When analyzing the main results, it was identified that there is no significant presence of psychosocial risk factors, quite the opposite, it was shown that they have a high level of psychological capital, takinginto account that these elements are important to be able to develop in their work environment. |
Description: | Resumen: El presente trabajo titulado Identificación de factores de Riesgos laborales Psicosociales en las Instituciones Educativas del Cantón Francisco de Orellana durante el año 2021 ,tuvo como objetivo analizar los principales factores de riesgos psicosociales que enfrentan los docentes. El diseñode esta investigación es de tipo trasversal, exploratoria, descriptiva y cuantitativa, la muestra se obtuvo mediante latécnica de accesibilidad-accidental y no probabilística conformada por 20 trabajadores de nacionalidad ecuatoriana y 20 trabajadores extranjeros, estableciendo un total de 40 trabajadores, a quienes se les aplicó una batería de instrumentos compuesta por 7 test psicológicos:Cuestionario (Ad Hoc), Inventario del Estrés laboral crónico de Maslach(MBI-GS),Copenhagen Psychosocial Questionnaire (CoPsoQ-III), Psychological capital questionnaire (PCQ),Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS 21), Escala de soledad de (UCLA), Escala de Resiliencia 14 ítems (RS-14), con la finalidad de determinar los niveles de riesgos a los que estabanexpuestos los docentes.Al analizar los principales resultados, se identificó que no existe la presencia significativa de factores de riesgo psicosocial, al contrario se evidencióque tienen un alto nivel en el capital psicológico, teniendo en cuenta que estos elementosson importantes para poderdesarrollarseen su ambiente laboral. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129284.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.