Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30347
Title: Funcionalidad del mercado mayorista y áreas adyacentes. Ciudad de Loja
Authors: Camargo Mora, María Gabriela
Soto Ramón, Susana Stefany
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Soto Ramón, S. S. Camargo Mora, M. G. (2022) Funcionalidad del mercado mayorista y áreas adyacentes. Ciudad de Loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30347
Abstract: Abstract: The present study aims to analyze the urban functionality of the Gran Colombia Wholesale Market by diagnosing the socioeconomic activities and flows that take place there and that affect the urban configuration, in order to subsequently formulate strategies. The Market is an economic center of Loja, characterized by a dynamic integrated by various socioeconomic activities. Its functionality is affected by various factors: reduced sidewalks, pedestrian and vehicular congestion, lack of included accesses, problems of disorganization inside and outside the market, improper handling of food, street vendors, among others. What are the most suitable strategies to optimize the distribution of spaces and the operation of the Wholesale Market? The methodology consisted of a diagnosis of the market reality: analysis of the spatial environment, planimetric survey, analysis of facilities and services, identification of activities and zoning; identification of strengths and weaknesses and subsequent formulation of proposals. The work is justified because the Market is a fundamental facility for Loja, it is an economic centrality, generator of jobs, income and multiple flows, it brings together the cultural heritage and identity of the population.
Description: Resumen: El presente estudios persigue analizar la funcionalidad urbana del Mercado Mayorista Gran Colombia mediante diagnóstico de las actividades y flujos socioeconómicos que allí se desarrollan y que inciden en la configuración urbana, para posteriormente formular estrategias. El Mercado es una centralidad económica de Loja, caracterizado por una dinámica integrada por diversas actividades socioeconómicas. Su funcionalidad se ve afectada por diversos problemas: veredas reducidas, congestionamiento peatonal y vehicular, falta de accesos inclusivos, desorganización dentro y fuera del mercado, inadecuada manipulación de alimentos, vendedores ambulantes, entre otros. ¿Cuáles son las estrategias más idóneas para optimizar la distribución de los espacios y el funcionamiento del Mercado Mayorista? La metodología consistió en un diagnóstico de la realidad del mercado: análisis del entorno espacial, levantamiento planimétrico, análisis de equipamientos y servicios, identificación de actividades y zonificación; identificación de fortalezas y debilidades y posteriormente formulación de propuestas. El trabajo se justifica porque el Mercado es un equipamiento fundamental para Loja, es una centralidad económica, generador de empleos, ingresos y de múltiples flujos, reúne el acervo cultural e identidad de la población.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129410.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Arquitectura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.