Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/69921
Title: | Programa de intervención para el desarrollo psicomotor en población infantil de 2 - 4 años en una institución educativa pública y privada de la ciudad de Loja, 2024 - 2025 |
Authors: | Cabrera Celi, Stefanny Daniela Salinas Herrera, Ángel Israel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Salinas Herrera, Á. I. Cabrera Celi, S. D. (2025) Programa de intervención para el desarrollo psicomotor en población infantil de 2 - 4 años en una institución educativa pública y privada de la ciudad de Loja, 2024 - 2025 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/69921 |
Abstract: | Abstract: Psychomotor development corresponds to the evolutionary process through which children continuously and gradually acquire skills or abilities throughout their lives, such as coordination, motor skills, and language. The objective of this research was to evaluate the intervention program for psychomotor development in children aged 2 4 years in public and private educational institutions in the city of Loja during 2024 2025. This study is quantitative, quasi-experimental, with pre-test and post-test design. The study population consisted of children attending the José Miguel Carrión Mora Child Development Center (CDI) (48 children), the Montessori Private Basic Education School (2 children), and the Los Olivos Private Basic Education School (45 children), for a total of 97 children, of whom 72 agreed to participate in the study. The results of the evaluation based on the TEPSI test showed that 83% of the children exhibited development classified as normal, while the area with the highest percentage of delay was language (17%). Subsequently, an individualized and personalized intervention program was developed and implemented for the children with psychomotor development delays. The program lasted five weeks. At the end of the intervention program, an evaluation was conducted, showing an increase of 12 to 21 points compared to the initial measurement of the population, with a significant difference observed (p < 0.05). In conclusion, the individualized and personalized intervention program proved to be an effective tool for addressing delays in psychomotor development in children aged 2 to 4 years. |
Description: | Resumen: El desarrollo psicomotor corresponde al proceso donde el niño adquiere gradualmente capacidades como: coordinación, motricidad y lenguaje. El objetivo de esta investigación fue evaluar el programa de intervención para el desarrollo psicomotor en población infantil de 2 4 años en Instituciones Educativas Públicas y Privadas de la ciudad de Loja, 2024-2025. Este estudio es de tipo cuantitativo, cuasiexperimental, pretest y post test. La población de estudio fueron 72 niños asistentes a las instituciones José Miguel Carrión Mora , Montessori y Los Olivos . Los resultados obtenidos a partir del test de TEPSI mostraron que el 83% presentó un desarrollo normal y el área con mayor porcentaje de retraso fue el lenguaje (17%). Se desarrolló y aplicó un programa de intervención individualizado y personalizado de 5 semanas para quienes presentaron retraso en el desarrollo psicomotor. Finalizando la aplicación del programa de intervención se reevaluó observando un incremento entre 12 a 21 puntos en comparación con el pretest. En conclusión, el programa de intervención individualizado y personalizado demostró ser efectivo para abordar retrasos en el desarrollo psicomotor en niños de 2 a 4 años. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143872.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Fisioterapia |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.