Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/69953
Title: El barrio y los niños. Diseño urbano inclusivo en el barrio Sauces Norte de la Ciudad de Loja
Authors: Segarra Morales, Galina Mercedes
Román Campoverde, Jhoel Alejandro
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Román Campoverde, J. A. Segarra Morales, G. M. (2025) El barrio y los niños. Diseño urbano inclusivo en el barrio Sauces Norte de la Ciudad de Loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/69953
Abstract: Abstract: The present work of curricular integration proposes an urban design of the Sauces neighborhood North of the city of Loja, considering children as the main actors of the neighborhood, based on the importance of public space in its integral development with the community. The development of the investigation begins with the collection of information related to the children's city theme and is complemented with activities in contact with children through a participatory methodology, which consists of walking with the children public space, interpreting their behavior and ways of living within the neighborhood. The proposal responds to the diagnosis and the participatory workshops, through strategies of design that are contained in three axes: connectivity and accessibility, to promote a safe and independent mobility of children; learn by playing, which opens up spaces in disused so that children can gather, play and explore; and finally, capacitors social, which seek to ensure that the entire community can live together in a safe and friendly space.
Description: Resumen:El presente trabajo de integración curricular propone un diseño urbano del barrio Sauces Norte de la ciudad de Loja, considerando a los niños como los actores principales del barrio, basándose en la importancia que tiene el espacio público en su desarrollo integral con la comunidad. El desarrollo de la investigación comienza por la recopilación de información relacionada al tema ciudad de los niños y se complementa con actividades en contacto con los niños mediante una metodología participativa, la cual consiste en recorrer junto a los niños el espacio público, interpretando su comportamiento y formas de habitar dentro del barrio. La propuesta responde al diagnóstico y los talleres participativos, a través de estrategias de diseño que se contienen en tres ejes: conectividad y accesibilidad, para fomentar una movilidad segura e independiente de los niños; aprender jugando, que habilita espacios en desuso para que los niños puedan reunirse, jugar y explorar; y por último, condensadores sociales, que buscan que toda la comunidad pueda convivir en un espacio seguro y amigable.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143980.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Arquitectura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.