Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70285
Title: | Diferencias de género en la elección de carrera universitaria: caso Ecuador |
Authors: | García Tinisaray, Daysi Karina Cruz Reyes, María Belén |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Cruz Reyes, M. B. García Tinisaray, D. K. (2025) Diferencias de género en la elección de carrera universitaria: caso Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70285 |
Abstract: | Abstract: According to UNESCO (2024), STEM careers (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) require skills that have been highly valued in the labor market over the past decades. However, in Latin America, there remains a significant gender gap in these fields. This study aims to analyze gender differences in the choice of university careers in Ecuador, specifically in the STEM domain. For the quantitative analysis, data from the 2023 National Survey of Employment, Unemployment, and Underemployment (ENEMDU) was used. The results showed that women are underrepresented in STEM careers, predominantly found in traditionally feminized areas, while men dominate in STEM disciplines. In the qualitative analysis, 20 surveys were conducted: 10 with male and 10 with female students of Civil Engineering, a STEM-classified career. This approach explored the role of education, family, and society in career choice, revealing that interpersonal, intrinsic, and extrinsic factors significantly influence these decisions. The study concludes that it is essential to implement concrete policies and actions to reduce gender inequality and promote greater participation of women in STEM careers, aiming to close this gap and foster equity in the academic and professional spheres. |
Description: | Resumen: Según la UNESCO (2024), las carreras STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas) demandan habilidades altamente valoradas en el mercado laboral en las últimas décadas. No obstante, en Latinoamérica persiste una significativa brecha de género en estas áreas. Este estudio tiene como objetivo analizar las diferencias de género en la elección de carreras universitarias en Ecuador, específicamente en el ámbito STEM. Para el análisis cuantitativo, se utilizaron datos de la Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU) de 2023. Los resultados mostraron que las mujeres están subrepresentadas en las carreras STEM, predominando en áreas tradicionalmente feminizadas, mientras que los hombres dominan en disciplinas STEM. En el análisis cualitativo, se aplicaron 20 encuestas: 10 a hombres y 10 a mujeres estudiantes de Ingeniería Civil, una carrera clasificada como STEM. Este enfoque exploró el papel de la educación, la familia y la sociedad en la elección de carrera, revelando que factores interpersonales, intrínsecos y extrínsecos influyen significativamente en estas decisiones. El estudio concluye que es esencial implementar políticas y acciones concretas para reducir la desigualdad de género y fomentar una mayor participación de mujeres en las carreras STEM, con el fin de cerrar esta brecha y promover la equidad en el ámbito académico y profesional. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144695.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Economía |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.