Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70304
Title: Análisis de la inversión para la Educación Superior del Ecuador a partir de la pandemia
Authors: Ordóñez Ordóñez, Jenny María
Saona Alvarado, Grace Esther
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Saona Alvarado, G. E. Ordóñez Ordóñez, J. M. (2025) Análisis de la inversión para la Educación Superior del Ecuador a partir de la pandemia [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70304
Abstract: Abstract: This research analyzes investment in higher education in Ecuador during the 2021-2023 period, assessing how it has adjusted in the post-pandemic context and its implications. This study focuses on three axes: budget allocation, the factors most affected by the crisis, and priority areas for educational transformation. The methodology applied was qualitative, allowing for the collection, analysis, and presentation of data from government entities involved in budgeting, execution, and monitoring. The results showed that in 2021 the budget was $1.106 billion, by 2022 it increased ($182 million) to $1.288 billion, and in 2023 it increased ($34 million) to $1.322 billion. The results highlight the need for strategic investment in technological infrastructure, teacher training, and strengthening university research to provide accessibility, equity, and quality education. The research concludes that a resilient and equitable system prioritizes investment in critical areas and efficiently manages resources, allowing higher education to consolidate itself as a strategic driver for the country's sustainable development and global competitiveness.
Description: Resumen: La investigación analiza la inversión en educación superior en Ecuador durante el período 2021- 2023, evaluando cómo se ha ajustado en el contexto post-pandemia y sus implicaciones. Este estudio se enfoca en tres ejes: la asignación presupuestaria, los factores más afectados por la crisis y las áreas prioritarias para la transformación educativa. La metodología aplicada fue cualitativa, permitiendo recopilar, analizar y exponer los datos de entidades gubernamentales inmersas en el presupuesto, ejecución y seguimiento respectivo. Los resultados expusieron que en el 2021 el presupuesto fue de 1,106 millones de dólares, para el 2022 subió (182 millones) a 1,288 millones de dólares y en el 2023 incrementó (34 millones) a 1,322 millones de dólares. Los resultados destacan la necesidad de inversión estratégica en infraestructura tecnológica, formación docente y fortalecimiento de la investigación universitaria a fin de brindar accesibilidad, equidad y calidad educativa. La investigación concluye que un sistema resiliente y equitativo, prioriza la inversión en áreas críticas y gestionar eficientemente los recursos. Permitiendo a la educación superior consolidarse como un motor estratégico para el desarrollo sostenible y la competitividad global del país.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145875.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Economía



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.