Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70454
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Rodríguez Fernández, Amelia Isadora
Castillo Armijos, Luis Enrique
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Castillo Armijos, L. E. Rodríguez Fernández, A. I. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70454
Abstract: Abstract: This research studies the pre-professional practice carried out by students of the Basic Education degree at UTPL. In order to analyze the micro-curricular planning of the pre-professional practice of future teachers, it has been possible to reflect the pedagogical, curricular and didactic decisions of the students. As a methodology, a quantitative approach has been used, through the analysis of the documents created by the students with the objective of determining the applicability of the pedagogical principles in the planning. The results have been presented through statistical graphs, where it has been observed that most of the planning includes the pedagogical principles in an adequate manner, however, in certain cases, skills or pedagogical aspects are not included in an adequate manner. It can be concluded that the pedagogical principles are present in the planning, but it is necessary to make an improvement to the planned activities and the skills included, this in order to guarantee coherence and effectiveness in the pre-professional practice.
Description: Resumen: Esta investigación estudia la práctica preprofesional realizada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la UTPL. Con el fin de analizar la planificación micro curricular de la práctica preprofesional de los futuros docente, se ha podido reflejar las decisiones pedagógicas, curriculares y didácticas de los estudiantes. Como metodología se ha empleado un enfoque cuantitativo, mediante el análisis de los documentos creados por los estudiantes con el objetivo de determinar la aplicabilidad de los principios pedagógicos en las planificaciones. Los resultados han sido presentados mediante gráficos estadísticos, donde se ha podido observar que la mayoría de las planificaciones incluyen a los principios pedagógicos de manera adecuada, sin embargo, en ciertos casos no se incluyen destrezas o aspectos pedagógicos de manera adecuada. Se puede concluir que, los principios pedagógicos están presentes en las planificaciones, pero es necesario realizar una mejora a las actividades planificadas y las destrezas incluidas, esto con el fin de garantizar coherencia y efectividad en la práctica preprofesional.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145883.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.