Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70478
Title: | Relación familia escuela en niños de 3 a 5 años |
Authors: | Rentería Tituaña, Katty Vanessa Suescum García, Rosycela Yulissa |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Suescum García, R. Y. Rentería Tituaña, K. V. (2025) Relación familia escuela en niños de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70478 |
Abstract: | Abstract: The family school relationship is essential to promote learning in children aged 3 to 5 years, where innovative strategies seek to strengthen communication and the active participation of educational actors. This research is guided by a mixed approach, combining qualitative and quantitative methods to obtain a comprehensive view of the problem. A descriptive design is used, which allows analyzing the influence of the family and the school on the social and emotional development of the child. The sample is made up of 10 parents and 10 teachers, who provided key information for the development of this study. Elaborated questionnaires and direct observation were used as data collection instruments. The results show that effective interaction between family and school favors school adaptation, the development of self-esteem and the socialization of children, allowing significant learning. It is concluded that strengthening this relationship through innovative strategies improves academic performance and child well being, highlighting the importance of joint work between parents and teachers to guarantee quality education. |
Description: | Resumen: La relación familia-escuela es esencial para favorecer el aprendizaje en los niños de 3 a 5 años, en donde mediante estrategias innovadoras se busca fortalecer la comunicación y la participación activa de los actores educativos. Esta investigación se guía con un enfoque mixto, combinando métodos cualitativos y cuantitativos para obtener una visión integral del problema. Se emplea un diseño descriptivo, mismo que permite analizar la influencia de la familia y la escuela en el desarrollo social y emocional del niño. La muestra está conformada por 10 padres de familia y 10 docentes, quienes proporcionaron información clave para el desarrollo de este estudio. Como instrumentos de recolección de datos, se utilizaron cuestionarios elaborados y la observación directa. En los resultados se evidencian que la interacción efectiva entre familia y escuela favorece la adaptación escolar, el desarrollo de la autoestima y la socialización de los niños, permitiendo un aprendizaje significativo. Se concluye que fortalecer esta relación mediante estrategias innovadoras mejora el desempeño académico y bienestar infantil, destacando la importancia del trabajo conjunto entre padres de familia y docentes para garantizar una educación de calidad. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145895.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.