Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70546
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica
Authors: D´Elia Di, Michele Pierina
Carvajal Chichande, Rosa Alexi
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Carvajal Chichande, R. A. D´Elia Di, M. P. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70546
Abstract: Abstract: This research focused on analyzing the pedagogical principles that support the pre-professional practice plans prepared by Basic Education students at the Private Technical University of Loja, the main objective was to verify whether future teachers correctly applied the pedagogical principles in the plans. The research was carried out through an analysis with a deductive approach and a descriptive quantitative methodological route. Through this methodology, documentary observation guides were used that analyzed 10 plans (5 for language and literature and 5 for mathematics). develops in the context of the Basic Education career of the Private Technical University of Loja, specifically within the framework of the academic component: Practicum II. The quantitative results of this research demonstrated that, although an emphasis was identified on the development of competencies and the use of active strategies, limitations were also detected in the incorporation of innovative approaches and the consideration of aspects such as diversity and inclusion, with These data seek the need to strengthen the initial training of future teachers.
Description: Resumen: Esta investigación se centró en analizar los principios pedagógicos que sustentan las planificaciones de la práctica preprofesional elaboradas por estudiantes de Educación Básica en la Universidad Técnica Particular de Loja, el objetivo principal fue verificar si los futuros docentes aplicaban correctamente los principios pedagógicos en las planificaciones. La investigación se llevó a cabo mediante un análisis con enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo, mediante esta metodología se utilizaron guías de observación documental que analizaron 10 planificaciones (5 de lengua y literatura y 5 de matemáticas), la presente investigación se desarrolla en el contexto de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja, específicamente en el marco del componente académico: Prácticum II. Los resultados cuantitativos de esta investigación demostraron que, si bien se identificó un énfasis en el desarrollo de competencias y el uso de estrategias activas, también se detectaron limitaciones en la incorporación de enfoques innovadores y la consideración de aspectos como la diversidad y la inclusión, con estos datos se busca la necesidad de fortalecer la formación inicial de futuros docentes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146084.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.