Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70558
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Carrera Toapanta, Jaime Javier
Molina Molina, Norma Jimena
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Molina Molina, N. J. Carrera Toapanta, J. J. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70558
Abstract: Abstract: The objective of the research is to verify the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practice developed by the students of the Basic Education program at the Private Technical University of Loja (UTPL). It has a quantitative-descriptive research methodology, based on a deductive approach, under a positivist philosophy, which allowed the collection and analysis of data based on the object of study. The conclusions reached were that the pedagogical principles are actions that guide teaching practice from a constructivist vision, promoting comprehensive, critical and reflective training, when applied during the teaching-learning process, seeking in students to develop skills and competencies to life. The results of the research were significant, in such a way that by supporting teaching practice through pedagogical principles, it was demonstrated that students are the indispensable agents within the educational teaching process, in such a way that it allows direct interaction. . between the teacher and the students in a spirited, active and participatory way, achieving meaningful learning and forming competent beings in society.
Description: Resumen: La investigación, tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Posee una metodología de investigación cuantitativa-descriptiva, basada en un enfoque deductivo, bajo una filosofía positivista, que permitió la recolección y análisis de datos a partir del objeto de estudio. Las conclusiones alcanzadas fueron que los principios pedagógicos, son acciones que orientan la práctica docente desde una visión constructivista, promoviendo la formación integral, crítica y reflexiva, al momento de aplicar durante el proceso de enseñanza aprendizaje, buscando en los estudiantes desarrollar habilidades y competencias para la vida. Los resultados de la investigación fueron significativos, de manera, que al sustentar dentro de la práctica docente a través de los principios pedagógicos se demostró que los estudiantes son los agentes indispensables dentro del proceso de enseñanza educativo, de tal forma, que permite la interacción directa entre el docente y los estudiantes de forma anímica, activa y participativa, logrando un aprendizaje significativo y formando seres competentes en la sociedad.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146100.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.