Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70568
Title: Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Andrade Martínez, Diego Valery
Oramas Pita, Magali Mercedes
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Oramas Pita, M. M. Andrade Martínez, D. V. (2025) Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70568
Abstract: Abstract: The present research project focuses on the pedagogical principles underpinning the planning of teaching practices in the Basic Education program at the Universidad Técnica Particular de Loja. Employing a quantitative approach, observation and documentary analysis methods were utilized to collect relevant data to understand the effectiveness of the lesson plans developed by students in the academic component Prácticum II. For the analysis, a sample of 10 micro-curricular plans from the Mathematics and Language and Literature areas was selected. The research technique employed is documentary observation, which allows for systematic and objective data collection on the elements of micro-curricular planning and the pedagogical principles that support it. To this end, documentary observation instruments were developed: Documentary Observation Guide No. 1 and Documentary Observation Guide No. 2, which evaluated specific criteria of the proposed learning activities. The results demonstrate the quality of the planning and the importance of basing it on pedagogical principles, highlighting the need to optimize teacher training in the face of current educational challenges.
Description: Resumen: El presente proyecto de investigación se centra en los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica docente en la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja. Con un enfoque cuantitativo se emplearon métodos de observación y análisis documental para recolectar datos relevantes que permitan comprender la efectividad de las planificaciones elaboradas por los estudiantes en el componente académico Prácticum II. Para el análisis, se seleccionó una muestra de 10 planificaciones micro curriculares de las áreas Matemáticas y Lengua y Literatura. La técnica de investigación utilizada es la observación documental, que permite una recolección sistemática y objetiva de datos sobre los elementos de la planificación microcurricular y los principios pedagógicos que la sustentan. Para ello, se desarrollaron instrumentos de observación documental: la Guía de Observación Documental No 1 y la Guía de Observación Documental No 2, que evaluaron criterios específicos de las actividades de aprendizaje propuestas. Los resultados evidencian la calidad de la planificación y la importancia de basarse en principios pedagógicos, subrayando la necesidad de optimizar la formación docente ante los desafíos educativos actuales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146160.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.