Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70575
Title: Relación familia-escuela en niños 3 a 5 años
Authors: Quezada Loaiza, Enith Elizabeth
Achig Vivanco, Fernanda Elizabeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Achig Vivanco, F. E. Quezada Loaiza, E. E. (2025) Relación familia-escuela en niños 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70575
Abstract: Abstract: The general objective of this study entitled Family-school relationship in children 3 to 5 years old is to strengthen the family-school relationship in early education institutions through innovative strategies that promote communication and participation. In addition, in order to respond to the research problem and fulfill the objectives, a methodology with a quantitative-descriptive design and approach was used, where the population sample consisted of ten parents and ten teachers from two early childhood education institutions in the city of Catamayo, in the province of Loja. Likewise, both the survey and the interview were used as study instruments, which allowed the consolidation of the first and second specific objective, in addition, they allowed obtaining valuable results by determining that the interaction between family and school is a dynamic process that needs joint efforts to be effective, for this, the teacher must act as a mediator and promote communication in order to achieve the development and educational success of children.
Description: Resumen: El presente estudio denominado Relación familia-escuela en niños 3 a 5 años tiene como objetivo general, fortalecer la relación familia - escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación. Además, para dar respuesta al problema de la investigación y el cumplimiento de los objetivos se empleó una metodología con un diseño y enfoque de carácter cuantitativo descriptivo, donde la muestra poblacional estuvo constituida por diez padres de familia y diez docentes de dos Instituciones de Educación infantil de la Ciudad de Catamayo perteneciente a la Provincia de Loja. Asimismo, como instrumentos de estudio se utilizaron tanto la encuesta como la entrevista, las que admitieron la consolidación del primer y segundo objetivo específico, además, permitieron obtener resultados valiosos al determinar que la interacción entre familia y escuela es un proceso dinámico que necesita esfuerzos conjuntos para ser efectiva, para ello, el docente debe actuar como mediador y fomentar la comunicación a fin de alcanzar el desarrollo y éxito educativo de los niños.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146172.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.