Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70610
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica |
Authors: | Ayala Chauvín, Marco Antonio Urbina Chuquizan, Madelin Estefanía |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Urbina Chuquizan, M. E. Ayala Chauvín, M. A. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70610 |
Abstract: | Abstract: The present study aims to verify the pedagogical principles underpinning the planning of pre-professional practice developed by students in the Basic Education program at the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). A descriptive quantitative approach was carried out to analyze 10 microcurricular lesson plans in the areas of Mathematics and Language and Literature, complemented by interviews with teachers and students, as well as classroom observations. The results show that 100% of the plans include clear objectives aligned with pedagogical principles, although weaknesses were identified in the contextualization of activities and the diversification of resources used. Additionally, methodological strategies partially adhere to the principles of meaningful learning and active participation, highlighting the need to strengthen critical reflection and concept validation in planned activities. This study provides a comprehensive perspective on the implementation of pedagogical principles in pre-professional practices and proposes improvements to ensure meaningful learning, as well as better preparation for future teachers to address current educational challenges. |
Description: | Resumen: El presente estudio tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Se realizó un enfoque cuantitativas descriptivas para analizar 10 planificaciones microcurriculares en las áreas de Matemáticas y Lengua y Literatura, complementado con entrevistas a docentes y estudiantes, así como observaciones de aula. Los resultados evidencian que el 100% de las planificaciones incluye objetivos claros y alineados con los principios pedagógicos, aunque se identificaron debilidades en la contextualización de las actividades y la diversificación de los recursos utilizados. Además, las estrategias metodológicas cumplen parcialmente con los principios de aprendizaje significativo y participación activa, destacándose la necesidad de fortalecer la reflexión crítica y la validación de conceptos en las actividades planificadas. Este estudio aporta una visión integral sobre la implementación de principios pedagógicos en las prácticas preprofesionales y propone mejoras para garantizar aprendizajes significativos, así como una mayor preparación de los futuros docentes para afrontar los desafíos educativos actuales. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145438.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.