Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70633
Title: | Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en la Educación Básica |
Authors: | Viñamagua Medina, Gustavo Belizario Seraquive Chumbi, Josseline Tatiana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Seraquive Chumbi, J. T. Viñamagua Medina, G. B. (2025) Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en la Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70633 |
Abstract: | Abstract: This study seeks to analyze the pedagogical principles applied in the planning of pre-professional practices of the Basic Education career at the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). The methodology used is quantitative with a descriptive approach, which allowed exploring the students' experiences when elaborating and executing micro-curricular planning in the context of afternoon reinforcement classes at the Ciudad de Loja Basic Education School. We worked with a sample of 10 micro-curricular plans selected through probabilistic sampling. These corresponded to the subjects of Mathematics and Language and Literature. The research was based on identifying the learning objectives, methodological strategies, resources and evaluation criteria used, as well as evaluating their consistency with the pedagogical principles established by the 2016 National Curriculum. The results show that the lesson plans mostly comply with the national pedagogical standards, but show areas for improvement in terms of diversification of resources and methodological innovation. It is concluded that the integration of theory and practice is fundamental for the formation of reflective, competent and innovative teachers. |
Description: | Resumen: Este estudio busca analizar los principios pedagógicos aplicados en la planificación de prácticas preprofesionales de la carrera de Educación Básica en la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). La metodología empleada es cuantitativo con un enfoque descriptivo, que permitió explorar las experiencias de los estudiantes al elaborar y ejecutar planificaciones microcurriculares en el contexto de clases de refuerzo vespertinas en la escuela de Educación Básica Ciudad de Loja . Se trabajó con una muestra de 10 planificaciones microcurriculares seleccionadas mediante muestreo probabilístico. Estas correspondieron a las asignaturas de Matemáticas y Lengua y Literatura. La investigación se basó en identificar los objetivos de aprendizaje, estrategias metodológicas, recursos y criterios de evaluación utilizados, así como en evaluar su constancia con los principios pedagógicos establecidos por el Currículo Nacional 2016. Los resultados manifiestan que las planificaciones cumplen en su mayoría con los estándares pedagógicos nacionales, pero muestran áreas por mejorar en cuanto a la diversificación de recursos y la innovación metodológica. Se concluye que la integración de teoría y práctica es fundamental para la formación de docentes reflexivos, competentes e innovadores. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145453.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.