Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70634
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en Educación Básica.
Authors: Tacuri Salazar, Dennis Alcívar
Toro Jiménez, Andrea Elisabet
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Toro Jiménez, A. E. Tacuri Salazar, D. A. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en Educación Básica. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70634
Abstract: Abstract: The present study analyzes the pedagogical principles that support pre-professional practice in basic education, focusing on plans prepared by students of the Basic Education Program at UTPL. This project, developed over 12 months, constitutes part of the degree project of the 2024-2025 generation of said career. The general objective was to determine the pedagogical principles applied in the planning carried out at the Ciudad de Loja Basic Education School. The sample included 10 microcurricular plans (6 for Mathematics and 4 for Language and Literature) prepared by UTPL students. A deductive approach and a descriptive quantitative methodological route were used. The techniques included documentary analysis, using evaluation matrices aligned with national curricular principles. The results showed that the plans apply key principles such as active involvement, critical reflection and contextualization of learning, although areas of improvement in transversality are identified. This study contributes to the formulation of proposals for improvement and innovation to strengthen the professional training of future teachers.
Description: Resumen: El presente estudio analiza los principios pedagógicos que sustentan la práctica preprofesional en educación básica, enfocándose en planificaciones elaboradas por los estudiantes de la Carrera de Educación Básica de la UTPL. Este proyecto, desarrollado durante 12 meses, constituye parte del proyecto de grado de la generación 2024-2025 de dicha carrera. El objetivo general fue determinar los principios pedagógicos aplicados en las planificaciones realizadas en la Escuela de Educación Básica Ciudad de Loja . La muestra incluyó 10 planificaciones microcurriculares (6 de Matemática y 4 de Lengua y Literatura) elaboradas por estudiantes de la UTPL. Se utilizó un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo. Las técnicas incluyeron el análisis documental, empleando matrices de evaluación alineadas con los principios curriculares nacionales. Los resultados evidenciaron que las planificaciones aplican principios clave como la implicación activa, la reflexión crítica y la contextualización de los aprendizajes, aunque se identifican áreas de mejora en la transversalidad. Este estudio contribuye al planteamiento de propuestas de mejora e innovación para fortalecer la formación profesional de los futuros docentes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145456.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.