Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70648
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en educación básica |
Authors: | Segarra Morales, Andrea Katalina Cedeño Zambrano, Luis Alfredo |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Cedeño Zambrano, L. A. Segarra Morales, A. K. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70648 |
Abstract: | Abstract: Pre-professional practices play an important role in the training of future teachers, acquiring experiences to function in the teaching process. The objective of this study is to verify the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practice developed by students of the Basic Education program at the Private Technical University of Loja (UTPL). The positivist philosophy was used, which seeks to analyze facts through numerical or mathematical processes. Its approach is deductive and its quantitative route is descriptive and non-probabilistic sampling. To collect the information, two observation guides were used to analyze the elements of micro-curricular planning and principles of pre-professional practice. The results obtained showed that the training of students in the basic education career through pre-professional practices produces improvements in academic performance. Finally, the elements and principles of the didactic planning of pre-professional practice are identified, contributing significantly to the academic and professional, facilitating the acquisition of skills, although there are plans that meet the requirements demanded by current education. |
Description: | Resumen: Las prácticas preprofesionales cumplen un rol importante en la formación de los futuros docentes, adquiriendo experiencias para desenvolverse en el proceso de enseñanza. El objetivo de este estudio es verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Se utilizó la filosofía positivista, que busca analizar hechos por medios de procesos numéricos o matemáticos. Su enfoque es deductivo y su ruta cuantitativa de tipo descriptivo y muestreo no probabilístico. Para recolectar la información se emplearon dos guías de observación para analizar los elementos de la planificación micro curricular y principios de la práctica preprofesional. Los resultados obtenidos evidenciaron que la formación de estudiantes en la carrera de educación básica mediante las prácticas preprofesionales produce mejoras en el desempeño académico. Finalmente, se identifican los elementos y principios de la planificación didáctica de la práctica preprofesional, contribuyendo significativamente en lo académico y profesional, facilitando la adquisición de competencias, evidenciando que hay planificaciones que cumplen con los requisitos que demandan la educación actual. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146256.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.