Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70649
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica |
Authors: | Ayala Chauvín, Marco Antonio Torres Bravo, Isaac David |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Torres Bravo, I. D. Ayala Chauvín, M. A. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70649 |
Abstract: | Abstract: This study aims to analyze the pedagogical principles applied in 10 lesson plans developed by students of the Basic Education program at UTPL during their pre-professional practice. Five plans correspond to Mathematics and five to Language and Literature. A qualitative approach based on document review was used, enabling the identification of strengths and weaknesses in the integration of pedagogical principles. The results show that 90% of the lesson plans include clearly defined objectives, but only 67.5% of the methodological strategies align with the established skills. Additionally, a disparity between abstract conceptualization (90%) and active experimentation (50%) was observed, limiting the practical development of activities. In both subjects, the lack of transversal axes hinders the integration of social skills such as collaboration. It is concluded that critical reflection on lesson plans must be strengthened, and active methodologies should be promoted to ensure greater coherence between theory and practice. This study provides recommendations to improve pedagogical training and educational quality during pre-professional practices. |
Description: | Resumen: El presente estudio tiene como objetivo analizar los principios pedagógicos aplicados en 10 planificaciones elaboradas por estudiantes de la carrera de Educación Básica de la UTPL durante su práctica preprofesional. Cinco planificaciones corresponden a la asignatura de Matemáticas y cinco a Lengua y Literatura. Se empleó un enfoque cualitativo basado en la revisión documental, permitiendo identificar fortalezas y debilidades en la integración de los principios pedagógicos. Los resultados indican que el 90% de las planificaciones presentan objetivos claramente definidos, pero solo el 67.5% presenta estrategias metodológicas que se alinean con las destrezas establecidas. Además, se evidenció un desequilibrio entre la conceptualización abstracta (90%) y la experimentación activa (50%), limitando el desarrollo práctico de las actividades. En ambas asignaturas, la ausencia de ejes transversales dificulta la integración de competencias sociales como la colaboración. Se concluye que es necesario fortalecer la reflexión crítica sobre las planificaciones y fomentar el uso de metodologías activas para garantizar una mayor coherencia entre teoría y práctica. Este estudio aporta recomendaciones para mejorar la formación pedagógica y la calidad educativa durante las prácticas preprofesionales. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145458.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.