Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70813
Title: | Principios pedagógicos que sustenta la práctica docente en Educación Básica |
Authors: | Quintanilla Noboa, Aida Bolivia Ayala Mancero, Erika Roxana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Ayala Mancero, E. R. Quintanilla Noboa, A. B. (2025) Principios pedagógicos que sustenta la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70813 |
Abstract: | Abstract: This research study is focused on evaluating the pedagogical principles that support the teaching practice, with the objective of verifying these principles in the planning of the pre-professional practice, carried out by students of the Basic Education career at the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), Faculty of Humanities where the study was developed. The quantitative descriptive method was used to analyze 10 micro-curricular plans in the area of mathematics and language and literature with the techniques of direct observation and followed by instruments such as the documentary observation guide. The correct approach of the microcurricular plans was studied in order to determine the pedagogical principles. The results show that, of the four pedagogical principles, only one principle is correctly fulfilled. In addition, inconsistencies were found in the curricular elements and pedagogical principles within the evaluated plans. It was concluded that the lack of integration between principles and elements affects the quality of teaching, it is necessary to strengthen planning, principles and elements are integrated and aligned to ensure an effective and quality education. |
Description: | Resumen: En el presente estudio de investigación, se centra en evaluar los principios pedagógicos que sustentan la práctica docente, con el objetivo de verificar dichos principios en la planificación de la práctica preprofesional, realizada por estudiantes de la carrera de Educación Básica en la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), Facultad de Humanidades donde se desarrolló el estudio. Se utilizó, el método cuantitativo de tipo descriptivo para analizar 10 planificaciones microcurriculares del área de matemáticas y lengua y literatura con las técnicas de observación directa y seguido de instrumentos como la guía de observación documental. Se estudió, el planteamiento correcto de las planificaciones microcurriculares, con el propósito de determinar los principios pedagógicos. Los resultados demuestran que, de los cuatro principios pedagógicos, solo se cumple un principio de manera correcta. Además, se encontró inconsistencias en los elementos curriculares y principios pedagógicos dentro de las planificaciones evaluadas. Se concluyó que la falta de integración entre principios y elementos afecta la calidad de enseñanza, es necesario fortalecer la planificación, principios y elementos estén integrados y alineados para garantizar una educación efectiva y de calidad. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146396.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.