Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70830
Title: | Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en la educación básica |
Authors: | Campoverde Jumbo, Bertha Margotd Rey Jumbo, Maritza Aracelly |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Rey Jumbo, M. A. Campoverde Jumbo, B. M. (2025) Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en la educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70830 |
Abstract: | Abstract: The objective of this research work is to verify the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practice developed by the students of the Basic Education program at the Private Technical University of Loja (UTPL). This research is designed under descriptive qualitative research, with a phenomenological and interpretive approach, where it allows us to form our own beliefs about the phenomenon studied. In the sample, 12 micro-curricular plans are analyzed for the area of (Mathematics and Language and Literature) prepared by students of the Basic Education career during the development of pre-professional practices. Pedagogical principles ensure that pre-professional practices not only meet academic requirements, but also quality educational standards, aligning with the current educational context, to evaluate whether student proposals reflect solid theoretical training and its appropriate application. in the classroom. This research ensures coherent, inclusive pre-professional practices aimed at meaningful learning, strengthening teacher training and its impact in diverse and dynamic educational contexts. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Esta investigación está diseñada bajo la investigación cualitativa descriptiva, con enfoque fenomenológico e interpretativo, donde nos permite formar creencias propias sobre el fenómeno estudiado. En la muestra se revisaron 12 planificaciones micro curriculares para el área de (Matemáticas y Lengua y Literatura) elaboradas por los estudiantes de la carrera de Educación Básica durante el desarrollo de las prácticas preprofesionales. Los principios pedagógicos permiten garantizar que las prácticas preprofesionales no solo cumplan con los requerimientos académicos, sino también con los estándares educativos de calidad, alineándose con el contexto educativo actual, para evaluar si las propuestas de los estudiantes reflejan una sólida formación teórica y su aplicación adecuada en el aula. Esta investigación asegura prácticas preprofesionales coherentes, inclusivas y orientadas al aprendizaje significativo, fortaleciendo la formación docente y su impacto en contextos educativos diversos y dinámicos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145505.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.