Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70842
Title: | Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años |
Authors: | Alvarado Juela, Verónica Monserrath Neira Correa, Stefanie Andreina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Neira Correa, S. A. Alvarado Juela, V. M. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70842 |
Abstract: | Abstract: The research addresses the family-school relationship in children aged 3 to 5 years with the aim of strengthening it through innovative strategies that promote communication and participation. Through a mixed approach, the perceptions of parents and teachers regarding the pedagogical, social and technological dimensions were identified. The results highlight strengths in communication and emotional well-being, evidencing an inclusive and respectful environment, while weaknesses are evident in equitable access to technological resources and support for families. In addition, a proposal of activities that strengthen the interaction between parents and teachers is included, promoting co-responsibility in children's learning. This study contributes to the development of collaborative models that integrate families into the educational process, benefiting the comprehensive development of children. However, it is crucial to reinforce the training of parents in the use of technologies and promote programs that strengthen the family-school bond. It is recommended to implement participatory workshops, community meetings and accessible technological tools to improve interaction and support children's learning. |
Description: | Resumen: La investigación aborda la relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años con el objetivo de fortalecerla a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y la participación. A través de un enfoque mixto, se identificaron las percepciones de padres y docentes respecto a las dimensiones pedagógica, social y tecnológica. Los resultados destacan fortalezas en la comunicación y el bienestar emocional, evidenciando un ambiente inclusivo y respetuoso, mientras que se evidencian debilidades en el acceso equitativo a recursos tecnológicos y apoyo a las familias. Ademas, se incluye una propuesta actividades que fortalecen la interacción entre padres y docentes, promoviendo la corresponsabilidad en el aprendizaje de los niños. Este estudio contribuye al desarrollo de modelos colaborativos que integren a las familias al proceso educativo, beneficiando el desarrollo integral de los niños. Sin embargo, es crucial reforzar la formación de los padres en el uso de las tecnologías y promover programas que fortalezcan el vínculo familia-escuela. Se recomienda implementar talleres participativos, reuniones comunitarias y herramientas tecnológicas accesibles para mejorar la interacción y apoyar el aprendizaje de los niños. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145507.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.