Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70845
Title: Principios pedagógicos que sutentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Ramírez Lozada, Mónica Beatríz
Tagua Aylla, Paula Nicole
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Tagua Aylla, P. N. Ramírez Lozada, M. B. (2025) Principios pedagógicos que sutentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70845
Abstract: Abstract: The present research work called pedagogical principles that support the pre-professional practice in Basic Education, developed in this same career of the Universidad Técnica Particular de Loja, whose objective is to verify the pedagogical principles that support the planning of the pre-professional practice elaborated by the students of the career of Basic Education of the UTPL. Under the positivist philosophy, deductive approach and descriptive quantitative methodological route, 10 micro curricular plans of two areas of the National Curriculum 2016 Mathematics and Language and Literature were analyzed, using observation guides to verify the curricular elements and the pedagogical principles of the planning of the pre-professional practice in Basic Education. The results obtained reflect a high percentage 90% in the correct application of the principles, while the lowest percentage of 10% corresponds to the integration of specific strategies. Significant progress is reflected in the application of pedagogical principles; however, it is still necessary to strengthen teaching competencies to guarantee an educational design that responds to the demands of experiential and contextualized learning.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación denominado principios pedagógicos que sustentan la práctica preprofesional en Educación Básica, desarrollada en esta misma carrera de la Universidad Técnica Particular de Loja, cuyo objetivo es verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la UTPL. Bajo la filosofía positivista, enfoque deductivo y ruta metodológica cuantitativa tipo descriptivo, se analizaron 10 planificaciones micro curriculares de dos áreas del Currículo Nacional 2016 Matemáticas y Lengua y Literatura, utilizó guías de observación para verificar los elementos curriculares y los principios pedagógicos de la planificación de la práctica preprofesional en Educación Básica. Los resultados obtenidos reflejan un porcentaje alto 90% en la correcta aplicación de los principios, mientras que el porcentaje más bajo del 10% corresponde a la integración de estrategias específicas. Se reflejan avances importantes en la aplicación de los principios pedagógicos, sin embargo, aún es necesario fortalecer las competencias docentes para garantizar un diseño educativo que responda a las demandas del aprendizaje experiencial y contextualizado.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146418.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.