Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70870
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en educación básica |
Authors: | Ruíz Cobos, Nancy Jeaneth Ramírez Carrión, Andrea Virginia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Ramírez Carrión, A. V. Ruíz Cobos, N. J. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70870 |
Abstract: | Abstract: The objective of this research was to verify the pedagogical principles that support the professional practice plans developed by students of the Basic Education degree at the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). To meet this objective, a thorough analysis of the plans was carried out from two points of view: on the one hand, the main elements that a plan should have, and on the other hand, the pedagogical principles present in them. The methodology used in this research was the positivist philosophy, with which a deductive analysis and a quantitative methodological route of a descriptive type were achieved, in order to verify points such as objectives, evaluation criteria, skills, methodological strategies and resources. The research concludes that 100% of the plans have the fundamental elements, and as for the pedagogical principles, it is concluded that the plans propose activities in accordance with the class objectives. Even so, although 100% of the plans integrate the fundamental elements very well, only 40% of them have concordance between the contents and the emotional connections of the students. Among the strengths of the plans is their alignment with the standards of the Ministry of Education and their contribution to structured learning. However, it is recommended to improve in areas related to reflection, emotional management and creativity in methodological strategies. |
Description: | Resumen: El objetivo de esta investigación fue comprobar los principios pedagógicos que sustentan las planificaciones de las prácticas profesionales que elaboran los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Para cumplir con este objetivo se realizó un análisis minucioso de las planificaciones desde dos puntos de vista, por un lado, los elementos principales que debe tener una planificación, y por otro lado los principios pedagógicos presentes en ellas. La metodología que se usó en esta investigación fue con la filosofía positivista, con la que se logró hacer un análisis deductivo y una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo, para de esa manera verificar puntos como los objetivos, criterios de evaluación, destrezas, estrategias metodológicas y recursos. La investigación concluye con que el 100% de las planificaciones posee los elementos fundamentales, y en cuanto a los principios pedagógicos, se concluye que en las planificaciones se plantean actividades acordes a los objetivos de la clase. Aun así, a pesar de que el 100% de las planificaciones integra muy bien los elementos fundamentales, solo el 40% de ellas posee concordancia entre los contenidos y las conexiones emocionales de los estudiantes. Entre las fortalezas de las planificaciones se encuentra su alineación con los estándares del Ministerio de Educación y su contribución al aprendizaje estructurado. No obstante, se recomienda mejorar en áreas relacionadas con la reflexión, el manejo de emociones y la creatividad en las estrategias metodológicas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145554.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.