Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70871
Title: | Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años |
Authors: | Pozo Aguilar, Ximena Catalina Condolo Moncada, Gina Viviana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Condolo Moncada, G. V. Pozo Aguilar, X. C. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70871 |
Abstract: | Abstract: The present work analyzes the family-school relationship in children from 3 to 5 years old, in three educational institutions in the canton of La Concordia in the year 2024, with the general objective: to strengthen the family-school relationship in initial education institutions. through innovative strategies that promote communication and participation. The study design is mixed, using both qualitative and quantitative methodology, bibliographic-documentary research was applied. The population was made up of teachers and parents of early education. Using criteria, the sample consisting of 10 teachers and 10 parents was selected. The instrument used was the structured questionnaire, using a Google-forms, through the survey. Important data were found for the family-school relationship, from the perceptions of teachers and parents who make up the educational community, which infer the need to deepen the technological dimensions, to seek a greater rapprochement between family-school. As a proposal, the implementation of a resource kit for a school for parents is offered. |
Description: | Resumen: El presente trabajo hace un análisis de la relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años, en tres instituciones educativas del cantón La Concordia en el año 2024, teniendo como objetivo general: fortalecer la relación familia- escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación. El diseño del estudio es mixto, haciendo uso de la metodología cualitativa como cuantitativa, se aplicó la investigación bibliográfica-documental. La población estuvo compuesta por docentes, y padres de familia de educación inicial. Mediante criterios se seleccionó la muestra conformada por 10 docentes y 10 padres de familia. El instrumento utilizado fue el cuestionario estructurado, mediante un Google-forms, a través de la encuesta. Se encontraron datos importantes para la relación familia-escuela, desde las percepciones de docentes y padres de familia que conforman la comunidad educativa, las que infieren en la necesidad de profundizar las dimensiones tecnológicas, para buscar un mayor acercamiento entre familia-escuela. Como propuesta, se ofrece la implementación de un kit de recursos para una escuela para padres. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145528.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.