Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70872
Title: Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años
Authors: Pozo Aguilar, Ximena Catalina
Yunga Palta, Digna Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Yunga Palta, D. C. Pozo Aguilar, X. C. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70872
Abstract: Abstract: The objective of this research was to strengthen the family-school relationship in early education institutions through innovative strategies that promote communication and participation; this study was carried out in the Baltazar Aguirre Educational Unit, with the participation of 10 parents of initial 2, 10 teachers from different educational units with degrees in early education, to support this a search for information was conducted in the updated bibliography that served for the theoretical framework section; Then for the methodology, quantitative and qualitative methods were used, as well as research techniques such as reading, concept maps and graphic organizer that helped to guide the process, immediately the instruments such as the interview and the questionnaire for teachers and parents were presented, with this, the information was obtained for the analysis and interpretation of results; with all this process it is concluded that the family and school relationship in the pedagogical, social and community dimensions stand out in a positive way.
Description: Resumen: Esta investigación tuvo como objetivo fortalecer la relación Familia - Escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promueven la comunicación y participación; estudio que se llevó a cabo en la Unidad Educativa Baltazar Aguirre, con la participación de 10 padres de familia de inicial 2, 10 docentes de diferentes Unidades educativas tituladas en la carrera de mención educación inicial , para sustento de este se realizó una búsqueda de información en la bibliografía actualizada que sirvió para el apartado del marco teórico; luego para la metodología se utilizaron métodos cuantitativo y cualitativo, y también técnicas de investigación como la lectura, mapas conceptuales y organizador gráfico mismo que ayudaron a encaminar el proceso, inmediatamente se presentaron los instrumentos como la entrevista y el cuestionario para los docentes y padres de familia, con ello, se obtuvo la información para el análisis y la interpretación de resultados; con todo este procesos se concluye que la relación familia y escuela en las dimensiones pedagógicas, sociales, comunitarias destacan de manera positiva.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145590.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.