Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70903
Title: Evaluación del Modelo de Gestión de la Reserva de Biosfera Bosque Seco
Authors: Tinitana Imaicela, Fani
Sánchez Loayza, Pablo Andrés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Sánchez Loayza, P. A. Tinitana Imaicela, F. (2025) Evaluación del Modelo de Gestión de la Reserva de Biosfera Bosque Seco [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70903
Abstract: Abstract: This research assesses the management and conservation of the Dry Forest Biosphere Reserve (DFBR), focusing on ecological monitoring, community participation, financing, and environmental education programs. The results show that, although most stakeholders confirm the existence of management committee meetings and conservation programs, there are challenges in financial sustainability, community participation in decision-making, and research dissemination. Fifty-five percent of respondents indicated that there are no long-term financial programs, and 65% noted a lack of environmental education programs for school and college students. However, key opportunities were identified, such as planning for each working group, increased funding for community projects, and improving community participation in conservation activities. The research highlights the need to strengthen governance, community cooperation, and secure sustainable funding sources to ensure the long-term conservation of the DFBR.
Description: Resumen:Esta investigación evalúa la gestión y conservación de la Reserva de Biosfera Bosque Seco (RBBS), enfocándose en los programas de monitoreo ecológico, participación comunitaria, financiamiento y educación ambiental. Los resultados muestran que, aunque la mayoría de los actores confirma la existencia de reuniones del comité de gestión y programas de conservación, existen desafíos en la sostenibilidad financiera, la participación de la comunidad en la toma de decisiones y la socialización de investigaciones. Un 55% de los encuestados indicó que no hay programas financieros a largo plazo, y un 65% señaló la falta de programas de educación ambiental para estudiantes de escuelas y colegios. Sin embargo, se identificaron oportunidades clave, como la planificación para cada mesa de trabajo, mayor financiamiento para proyectos comunitarios, y la mejora de la participación comunitaria en las actividades de conservación. La investigación resalta la necesidad de fortalecer la gobernanza, la cooperación comunitaria y asegurar fuentes de financiamiento sostenibles para garantizar la conservación a largo plazo de la RBBS.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146554.TITN.
Appears in Collections:Magister en Recursos Naturales con mención en Manejo y Preservación de Recursos Naturales



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.