Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70922
Title: Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años
Authors: Pozo Aguilar, Ximena Catalina
Jaramillo Uday, Karen Estefanía
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Jaramillo Uday, K. E. Pozo Aguilar, X. C. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70922
Abstract: Abstract: This study focuses on an investigation in a relationship that exists between the family and school of children´s between 3 to 5 years old, there objective being to strengthen this link using innovative strategies that promotes the communication and the participation. For that we used a mixed approach in the investigation, combined with qualitative methodologies and quantitative throughout the interview, using personalized questionnaires both for parents and for the teachers from early childhood educational centrals. We waked with 10 teachers and 10 parents of families, as sample, and it come cut to a conclusion, that the application of innovative strategies in this areas: pedagogy, socials, communication, and inclusion helps to promote a more efficient interaction between the family´s and schools. Challenge´s were detected in the communication item, since the use of technology resources are almost non-existent, and the participation of parents are low. It was concluded that, to improve the collaboration, mutual commitment, and the comprehensive development of the children´s, its due to implement strategies that are based on the perceptions of the parents and teachers, to get educational success.
Description: Resumen: Este estudio centra su investigación en la relación que existe entre la familia-escuela de niños de 3 a 5 años, su objetivo fortalecer dicho vinculo usando estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y la participación. Para ello se utilizó un enfoque mixto en la investigación, combinando metodologías cuantitativas y cualitativas a través de la entrevista, usando cuestionarios personalizados tanto para padres como para docentes de centros educativos de la educación inicial. Se trabajó con 10 profesores y 10 padres de familia, como muestra, y se llegó a la conclusión, que, la aplicación de estrategias innovadoras en las áreas: pedagógicas, sociales, de comunicación e inclusión, ayuda a fomentar una interacción más eficiente entre las familias y escuelas. Se detectó desafíos en el ítem de comunicación pues, el uso de recursos tecnológicos es casi nulo y la participación de los padres escasa. Se concluyó que, para mejorar la colaboración, el compromiso mutuo y el desarrollo integral de los niños, se debe implementar estrategias que se basen en las percepciones de los padres y docentes, para conseguir el éxito educativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145594.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.