Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70978
Title: La relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años en la Provincia Orellana-Ecuador
Authors: Carrera Herrera, Xiomara Paola
Mijas Jiménez, Magaly Cecibel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Mijas Jiménez, M. C. Carrera Herrera, X. P. (2025) La relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años en la Provincia Orellana-Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70978
Abstract: Abstract: We investigated the family-school relationship of children aged 3 to 5 years in the Province of Orellana, Ecuador. Our objective was to strengthen this relationship in early childhood education institutions through innovative strategies that promote communication and participation. We employed a mixed-methods qualitative-quantitative approach with a sample of 10 teachers and 10 parents, using a questionnaire with Likert-scale questions. The findings indicate low levels of achievement in the communication and collaboration dimension and the community participation dimension, based on teachers' perceptions. Similarly, low levels of achievement were observed in the expectations and educational goals dimension and the resources and support services dimension, according to parents' perceptions. It is concluded that poor communication and collaboration weaken the family-school relationship, negatively affecting children's overall development. It is recommended to implement strategies that strengthen positive communication, involve families in school and community activities, and provide the necessary resources to ensure children's holistic development.
Description: Resumen: Investigamos la relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años en la Provincia de Orella-Ecuador. Nuestro objetivo es fortalecer la relación familia-escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación. Hemos empleado un enfoque mixto cualitativo-cuantitativo en una muestra de 10 docentes y 10 padres de familia, empleando un cuestionario con preguntas con escala Likert. Los hallazgos muestran bajos logros en la dimensión de comunicación y colaboración y la dimensión de participación de la comunidad cuando se evaluó la percepción docente. También se muestran bajos logros en la dimensión de expectativas y metas educativas y en la dimensión de recursos y servicios de apoyo cuando se estudió la percepción de los padres de familia. Se concluye que la escasa comunicación y colaboración deteriora la relación familia-escuela provocando efectos negativos en el desarrollo integral de los niños. Se recomienda promover estrategias que fortalezcan la comunicación positiva, involucrando a la familia en las actividades escolares y comunitarias, haciendo disponibles los recursos necesarios para que el desarrollo pleno de la infancia sea posible.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145482.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.