Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71038
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Ramírez González, Antonio Arquímides
Quichimbo Gabino, Esthela Michelle
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Quichimbo Gabino, E. M. Ramírez González, A. A. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71038
Abstract: Abstract: Context and objective of the study. Starting with the summary, it can be mentioned that this research was mainly based on achieving goals of analyzing and researching the essential topic that is pedagogical principles that support pre-professional practice in basic education, created by students of the Basic Education career. Method. A mixed approach was used that integrates both quantitative and qualitative methods, with the purpose of achieving a complete understanding of the phenomenon studied. The methodology included the use of instruments for direct observation and research based on authors with solid arguments. Result. For this result, the analysis of 12 plans was significantly obtained, demonstrating that most did not fully include the pedagogical principles that are essential for quality teaching, nor did they have the order of activities in each phase of the ERCA model. Conclusion. All these aspects are important, since the study of the pedagogical principles and an adequate systematization of each phase were achieved, resulting in an adequate analysis of each plan and providing a solid foundation for future research.
Description: Resumen: Contexto y el objetivo del estudio. Iniciando con el resumen, se puede mencionar que esta investigación se basó principalmente en alcanzar metas de analizar e investigar sobre el tema esencial que es principios pedagógicos que sustentan la práctica preprofesional en educación básica, creada por los alumnos de la carrera de Educación Básica. Método. Se empleó un enfoque mixto que integra métodos tanto cuantitativos como cualitativos, con el propósito de lograr una comprensión completa del fenómeno estudiado. La metodología incluyó el uso de instrumentos para la observación directa e investigaciones basadas en autores con argumentos sólidos. Resultado. Para este resultado, se obtuvo significativamente el análisis de 12 planificaciones, demostrando que la mayoría no incluían en su totalidad los principios pedagógicos que son esenciales para una enseñanza de calidad, también no contaban con el orden en las actividades en cada fase del modelo ERCA. Conclusión. Todos estos aspectos son importantes, ya que se logró el estudio de los principios pedagógicos y una sistematización adecuada de cada fase, dando como resultado un análisis adecuado a cada planificación y proporcionando un fundamento sólido para investigaciones futuras.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145626.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.