Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71051
Title: | Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años |
Authors: | Carrera Toapanta, Jaime Javier Jaramillo Zhunaula, Silvana Esther |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Jaramillo Zhunaula, S. E. Carrera Toapanta, J. J. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71051 |
Abstract: | Abstract: This research work called: Family-School Relationship, in children aged 3-5 years, whose main objective is to strengthen the family-school relationship in early education institutions, through innovative strategies that promote communication and participation of the educational community. A mixed approach was used for this study, as it collects, analyzes, and links qualitative and quantitative data obtained from both public and private schools. Due to its adaptability and simplicity, the interview with ten teachers, graduates at the preschool level from two public schools and one private school, was used as a research instrument, likewise, surveys were applied to parents in the private educational institution for the accessibility and reliability in the collection of information; Both the interviews and surveys were based on eleven dimensions for subsequent analysis. The family and school are two scenarios in which the child grows, develops and reflects most of his time; for this reason, it is unavoidable that this relationship works in harmony, seeking the well-being and performance of the student. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación denominado: Relación Familia-Escuela, en niños de 3-5 años, cuyo objetivo principal es fortalecer la relación familia escuela en las instituciones de educación inicial, a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación de la comunidad educativa. Para este estudio se utilizó un enfoque mixto ya que recolecta, analiza y vincula los datos cualitativos y cuantitativos obtenidos de las escuelas tanto públicas como privadas. Por su adaptabilidad y simplicidad se usó como instrumento de investigación la entrevista a diez docentes, licenciadas en el nivel preescolar de dos escuelas fiscales y una particular, de igual forma, se aplicó encuestas a padres de familia en la institución educativa particular por la accesibilidad y fiabilidad en la recolección de la información; tanto las entrevistas como encuestas, se basó en once dimensiones para su posterior análisis. La familia y la escuela son dos escenarios en los que el niño crece, se desenvuelve y reflexiona la mayor parte de su tiempo; por tal motivo es ineludible que esta relación funcione en armonía, buscando el bienestar y desempeño del estudiante. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145638.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.