Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71156
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica
Authors: Campoverde Jumbo, Rosa Elena
Pilisita Andrango, Jhoselin del Rocío
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Pilisita Andrango, J. D. R. Campoverde Jumbo, R. E. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71156
Abstract: Abstract: The objective of this study is to verify the pedagogical principles that sustain the planning of the pre-professional practice elaborated by the students of the Basic Education career of the Universidad Técnica Particular de Loja. Ten micro-curricular plans of areas such as Mathematics and Language and Literature were analyzed. In addition, a positivist approach with quantitative methodology was adopted in which two observation guides were used. The first analyzed learning objectives, didactic strategies, resources and evaluation; while the second evaluated the integration of pedagogical principles in activities designed from the ERCA model. The results revealed that 40% of the plans highlighted their alignment with the pedagogical principles, while 60% presented areas for improvement, especially in the specificity and disaggregation of skills, as well as lack of clarity in the description of how they are applied in each activity. In conclusion, although the plans comply to a large extent with the pedagogical guidelines of the Ministry of Education, it is necessary to strengthen training in didactic design and detailed planning to ensure greater effectiveness and homogeneity in pre-professional practice.
Description: Resumen: El presente estudio tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja. Se analizó 10 planificaciones microcurriculares de áreas como Matemáticas y Lengua y Literatura. Además, se adoptó un enfoque positivista con metodología cuantitativa en el que se empleó dos guías de observación. La primera analizó objetivos de aprendizaje, estrategias didácticas, recursos y evaluación; mientras que la segunda evaluó la integración de principios pedagógicos en actividades diseñadas del modelo ERCA. Los resultados revelaron que el 40% de las planificaciones destacaron su alineación con los principios pedagógicos, mientras que el 60 % presentó áreas de mejora, especialmente en la especificidad y desagregación de destrezas, también falta de claridad en la descripción de cómo se aplican en cada actividad. En conclusión, aunque las planificaciones cumplen en gran medida con los lineamientos pedagógicos del Ministerio de Educación, es necesario fortalecer la formación en diseño didáctico y planificación detallada para garantizar una mayor efectividad y homogeneidad en la práctica preprofesional.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146651.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.