Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71213
Title: La herramienta Chat GPT como inteligencia artificial en el desarrollo del pensamiento crítico
Authors: Córdova Mora, Henrry Patricio
Endara Paredes, Christian David
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Endara Paredes, C. D. Córdova Mora, H. P. (2025) La herramienta Chat GPT como inteligencia artificial en el desarrollo del pensamiento crítico [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71213
Abstract: Abstract: In recent years, technological innovation has emerged dramatically in all areas of science and education. In the latter, artificial intelligence has become a very useful tool to strengthen the teaching-learning process. In such a way, the impact of artificial intelligence tools such as GTP Chat has transformed educational paradigms in the development of academic skills. One of the skills that have been strengthened with the use of this A.I. tool. It is critical thinking. The main objective of this work is to determine the effect of the CHAT GPT Artificial Intelligence platform as a pedagogical resource for the development of critical thinking at the level of Higher Basic General Education. Through the application of a methodology with a mixed approach and quasi-experimental design, applied to a population composed of 18 students, a survey was carried out on the students' perception regarding the use of the GTP Chat as a pedagogical resource, as well as through a test of Pre and post test, the level of critical thinking is determined, managing to identify quantitative and qualitative assessments. In such a way, it is possible to determine a positive relationship of the GTP Chat tool in the teaching-learning process, reaching the conclusion that the application of the GTP Chat resource as a pedagogical resource constitutes an element that strengthens the development of critical thinking of the students. students.
Description: Resumen: En los últimos años, la innovación tecnológica ha despuntado de manera abismante en todas las áreas de la ciencia y la educación. En ésta última, la inteligencia artificial se ha convertido en una herramienta de gran utilidad para fortalecer el proceso de enseñanza -aprendizaje. De tal modo, que el impacto de herramientas de inteligencia artificial como el Chat GTP ha transformado los paradigmas educativos en el desarrollo de habilidades académicas. Una de las habilidades que han sido fortalecidas con el uso de esta herramienta de I.A. es el pensamiento crítico. El presente trabajo tiene como principal objetivo determinar el efecto de la plataforma de Inteligencia Artificial CHAT GPT como recurso pedagógico para el desarrollo del pensamiento crítico en el nivel de Educación General Básica Superior. Mediante la aplicación de una metodología con enfoque mixto y diseño cuasi experimental, aplicada a una población compuesta por 18 estudiantes, se realizó una encuesta sobre la percepción de los estudiantes respecto a la utilización del Chat GTP como recurso pedagógico, así mismo mediante una prueba de pre y post test, se determina el nivel de pensamiento crítico, logrando identificar valoraciones cuantitativas y cualitativas. De tal manera, que se logra determinar una relación positiva de la herramienta Chat GTP en el proceso de enseñanza-aprendizaje, llegando a la conclusión de que la aplicación del Chat GTP como recurso pedagógico constituye un elemento que fortalece el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145950.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.