Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71218
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica |
Authors: | Quintanilla Noboa, Aida Bolivia Analuisa Tipantuña, Lenin Enrique |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Analuisa Tipantuña, L. E. Quintanilla Noboa, A. B. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71218 |
Abstract: | Abstract: The research work explores the analysis of micro-curricular planning, based on a solid educational foundation that guides guaranteed learning. The problem of the research is reflected in the lack of elements within the planning when they are carried out, where the general objective is to verify the pedagogical principles that support the planning of the pre-professional practice, the research emphasizes a qualitative approach, which allows to identify the informative data and various methods that reflect compliance and non-compliance with them, different principles are addressed, among which the involvement of students in practical activities is manifested, based on the reflection on the lived experience destined to new knowledge to apply them in everyday situations. The resources are compared to show the relationship and the differences that exist between each pedagogical principle, the results allow to discover missing factors that do not allow to carry out a planning in an adequate way, which affects the relationship that the teacher has with the student within the classroom management. |
Description: | Resumen: El trabajo de Investigación realiza una exploración en el análisis de planificaciones micro curriculares, fundamentadas en una base educativa sólida que guían un aprendizaje garantizado. El problema de la investigación se refleja en la falta de elementos dentro de las planificaciones cuando las realizan, donde el objetivos generales verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional, la investigación hace énfasis en un enfoque cualitativo, el cual permite identificar los datos informativos y varios métodos que reflejan un cumplimiento e incumplimiento de los mismos, se abordan distintos principios, entre los que se manifiesta la implicación de los alumnos en las actividades prácticas, basada en la reflexión sobre las experiencia vivida destinada a nuevos conocimientos para aplicarlas en las situaciones cotidianas. Los recursos son comparados para mostrar la relación y las diferencias que existen entre cada principio pedagógico, los resultados permiten descubrir factores faltantes que no permiten realizar una planificación de manera adecuada, lo cual afecta en la relación que guarda el docente con el alumno dentro de la gestión del aula. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146670.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.