Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71234
Title: | Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años |
Authors: | Rentería Tituaña, Katty Vanessa Pérez Luna, Katerin Alexandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Pérez Luna, K. A. Rentería Tituaña, K. V. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71234 |
Abstract: | Abstract: The family-school relationship in children from 3 to 5 years old is of great importance for comprehensive development. Children have their first stage of schooling in a preschool training center where they experience rapid emotional, social and cognitive growth, so collaboration between family and school strengthens learning and fosters a safe and stimulating environment for the little ones. For this purpose, an investigation was carried out to identify the perception of both parents and teachers in the pedagogical, social, community and inclusion dimensions in the family-school relationship for the benefit of the development and educational success of children from 3 to 5 years of age. with the help of different research methods such as the descriptive, analytical, synthetic and statistical method. Therefore, it was concluded that effective communication between parents and educators is crucial to establish common goals and address possible challenges, such as managing behaviors or supporting specific needs. Strategies such as school meetings, workshops and joint activities reinforce this bond. |
Description: | Resumen: La relación familia escuela en niños de 3 a 5 años es de gran importancia para el desarrollo integral. Los niños tienen su primera etapa de escolarización en un centro de formación preescolar donde experimentan un rápido crecimiento emocional, social y cognitivo, por lo que la colaboración entre la familia y escuela, fortalece el aprendizaje y fomenta un ambiente seguro y estimulante para los pequeños, para ello se realizó una investigación para identificar la percepción tanto de padres de familia como docentes en las dimensiones pedagógicas, sociales, comunitarias y de inclusión en la relación familia escuela en beneficio del desarrollo y éxito educativo de los niños de 3 a 5 años de edad con la ayuda de diferentes métodos de investigación como el método descriptivo, analítico, sintético y estadístico. Por lo que se concluyó que una comunicación efectiva entre padres y educadores es crucial para establecer objetivos comunes y abordar posibles desafíos, como el manejo de comportamientos o el apoyo a necesidades específicas. Estrategias como reuniones escolares, talleres y actividades conjuntas refuerzan este vínculo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145658.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.