Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71242
Title: | Cuentos en audio libros: derrumbando barreras de exclusión, para fomentar la motivación de la lectura en alumnos de bachillerato |
Authors: | Triviño Poveda, Julie Pauline Pichasaca Chuma, Judith Josefina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Pichasaca Chuma, J. J. Triviño Poveda, J. P. (2025) Cuentos en audio libros: derrumbando barreras de exclusión, para fomentar la motivación de la lectura en alumnos de bachillerato [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71242 |
Abstract: | Abstract: First of all, audiobooks have consolidated themselves as an innovative tool that transforms the traditional reading. It is a dynamic material that encourages the habit of reading and encourages students to immerse themselves into the literary world. Reading is a fundamental skill of vital importance for the academic and personal development of young people. In order to obtain specific data, traditional reading activities and activities with audiobooks. Furthermore, the general objective is based on explaining how the use of audiobooks as a methodological tool influences the reading motivation of high school students. To measure the results, the Reading Motivation Scale was used, adapted by Guthrie and Wigfield. The research adopted a mixed approach and it was done out with a total sample of 52 students aged 15 and 16 years. It can be reaffirmed that the use of audiobooks in reading has a positive influence, since it does not only achieve the attention of young people, but also promotes an enthusiastic attitude towards this essential competence. |
Description: | Resumen: En primer lugar, los audiolibros se han consolidado como una herramienta innovadora que transforma la lectura tradicional. Es un material dinámico que fomenta el hábito de la lectura e incentiva a los estudiantes a sumergirse en el mundo literario. La lectura es una habilidad fundamental y de vital importancia para el desarrollo académico y personal de los jóvenes. Con el propósito de obtener datos concretos, se diseñaron actividades tradicionales de lectura y actividades con audiolibros. Además, el objetivo general se basa en explicar cómo influye la utilización de audiolibros como herramienta metodológica para la motivación de la lectura de los estudiantes de bachillerato. Para medir los resultados, se utilizó la Escala de Motivación hacia la Lectura, adaptada por Guthrie y Wigfield. La investigación adoptó un enfoque mixto y se efectuó con una muestra total de 52 estudiantes de 15 y 16 años de edad. Se puede reafirmar que la utilización de audiolibros en la lectura influye positivamente, ya que no solo logra captar la atención de los jóvenes, sino que también promueve una actitud entusiasta hacia esta competencia esencial. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145877.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.