Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71310
Title: Equilibrio Digital: Pautas para un uso responsable de la Tecnología en estudiantes de educación infantil
Authors: Chininín Campoverde, Víctor Eduardo
Mihquero Masache, Tatiana Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Mihquero Masache, T. C. Chininín Campoverde, V. E. (2025) Equilibrio Digital: Pautas para un uso responsable de la Tecnología en estudiantes de educación infantil [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71310
Abstract: Abstract: The research "Digital Balance: Guidelines for Responsible Use of Technology in Early Childhood Students" arose from concerns about the excessive use of technological devices at early ages. The central theme is the responsible use of technology in children ages 3 to 5. The overall objective is to establish digital balance in early childhood students through a descriptive study, with the aim of determining healthy technology use. The participants for this work are eight parents and eight educators from the Chile Cariamanga Elementary School, located in Ecuador. The study was conducted using a non-experimental, cross-sectional design, using a survey as a data collection technique to analyze the cognitive, social, and emotional effects derived from technology use. The main conclusion indicates that active and conscious support from adults, especially responsible adults, along with controlling screen time, is essential for children's comprehensive development, minimizing risks to their emotional, social, and cognitive well-being.
Description: Resumen:La investigación Equilibrio digital: Pautas para un uso responsable de la tecnología en estudiantes de educación infantil surge ante la preocupación por el uso excesivo de dispositivos tecnológicos en edades tempranas. El tema central es el uso responsable de la tecnología en niños de 3 a 5 años. El objetivo general es establecer el equilibrio digital en estudiantes de educación infantil, mediante un estudio descriptivo, con el propósito de determinar un uso saludable de la tecnología. Los participantes para este trabajo son 8 padres y 8 educadores de la Escuela de Educación Básica Chile Cariamanga, ubicada en Ecuador. El estudio se realizó mediante un diseño no experimental y de corte transversal, empleando la encuesta como técnica de recolección de datos para analizar efectos cognitivos, sociales y emocionales derivados del uso de tecnología. La conclusión principal indica que el acompañamiento activo y consciente de los adultos, sobre todo responsable, junto con el control del tiempo de exposición a pantallas, es fundamental para el desarrollo integral de los niños, minimizando riesgos en su bienestar emocional, social y cognitivo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145979.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.