Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71333
Title: Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) para el mejoramiento y retención del vocabulario en inglés
Authors: Chininín Campoverde, Víctor Eduardo
Rueda Guerrero, Verónica Guadalupe
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Rueda Guerrero, V. G. Chininín Campoverde, V. E. (2025) Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) para el mejoramiento y retención del vocabulario en inglés [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71333
Abstract: Abstract: This project investigates the impact of Project-Based Learning (PBL) on the improvement and retention of English vocabulary in students of General Basic Secondary Education in Ecuador. The objective is to determine whether PBL significantly improves vocabulary retention. The participants are secondary level students in Ecuadorian educational institutions. The research was developed in a local school context, using a mixed approach that combines qualitative and quantitative elements. The instruments applied were pre- and post-intervention questionnaires to measure motivation and attitude, vocabulary tests to assess retention, and interviews to obtain qualitative data. The results, analyzed with statistical techniques, confirm that PBL is effective for vocabulary learning and retention, and allow for the formulation of specific recommendations for its application in similar educational contexts.
Description: Resumen: Este proyecto investiga el impacto del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) en la mejora y retención del vocabulario en inglés en estudiantes de Educación General Básica Media en Ecuador. El objetivo es determinar si el ABP mejora significativamente la retención del vocabulario. Los participantes son estudiantes de nivel medio en instituciones educativas ecuatorianas. La investigación se desarrolló en un contexto escolar local, utilizando un enfoque mixto que combina elementos cualitativos y cuantitativos. Los instrumentos aplicados fueron cuestionarios pre y post intervención para medir motivación y actitud, pruebas de vocabulario para evaluar la retención, y entrevistas para obtener datos cualitativos. Los resultados, analizados con técnicas estadísticas, confirman que el ABP es efectivo para el aprendizaje y retención del vocabulario, y permiten formular recomendaciones específicas para su aplicación en contextos educativos similares.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145952.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.